D. Puig (URV-UP2Smart); J. Vendrell (director IISPV); J.L. Falcó (CEO Genesis Biomed); P. Puig (UP2Smart); i P. Romero (IISPV). Foto: Genesis.
 22.03.2023

Genesis Biomed impulsa, com a venture builder, la creació de la spin-off RetinaReadRisk

Els més de 10 anys de treball d’investigadors de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i de la Universitat Rovira i Virgili (URV) en el camp de la retinopatia diabètica ha cristal·litzat en la constitució de la spin-off RetinaReadRisk, que comercialitzarà programari i un sistema mòbil basats en la intel·ligència artificial per detectar i tractar a temps aquesta patologia. La consultora Genesis Biomed, amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha intervingut com a venture builder, cofundant, invertint i assumint les funcions de CEO interí de la nova companyia.

RetinaReadRisk ha estat fundada per l’IISPV; la spin-off UP2Smart, nascuda a la URV; l’operador de telecomunicacions Grupo TRC; i Genesis Biomed, en el marc d’un projecte que compta amb el suport d’EIT Health. La nova companyia espera captar uns 5 milions d’euros de finançament privat i públic en els propers 2-3 anys per poder finalitzar el desenvolupament del producte i comercialitzar-lo.

A Catalunya, la prova per a detectar la retinopatia diabètica (que consisteix a examinar el fons de l’ull amb una cambra no midriàtica) es realitza en diversos centres d’atenció primària (CAP), situats majoritàriament a les ciutats. Un dels objectius de la nova spin-off RetinaReadRisk és integrar aquest sistema mòbil i els programes informàtics desenvolupats amb l’ajuda de la intel·ligència artificial en tot el sistema de salut públic català, perquè les persones puguin ser explorades pel seu metge o metgessa de capçalera sense necessitat de desplaçar-se.

Per a fer-ho possible, aquest projecte serà presentat a una convocatòria del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya que selecciona les solucions tecnològiques més innovadores per integrar-les a la xarxa pública de centres d’atenció primària. D’altra banda, el fet que la spin-off hagi estat creada en el marc d’un projecte d’EIT Health, amplia les seves oportunitats de negoci a altres territoris i països.

Genesis Biomed ha actuat com a plataforma de venture building, invertint en la spin-off a través del seu vehicle d’inversió Genesis Tech Transfer Boost, i assumint, actualment, les funcions de CEO interí de l’empresa. “Estem davant d’una enorme oportunitat que pot canviar el paradigma de la gestió del pacient diabètic, anticipant la seva potencial evolució cap a la retinopatia diabètica. Oferim una eina poderosa que acabarà suposant un estalvi significatiu per al sistema nacional de salut”, explica Josep Lluís Falcó, CEO de Genesis.

La intel·ligència artificial en la salut

“La recerca feta els darrers anys per part de l’IISPV i de la URV en els camps de la retinopatia diabètica i de la intel·ligència artificial va donar lloc al desenvolupament de dos softwares: el Mira, que permet dur a terme una lectura automàtica de les imatges del fons de l’ull del pacient i que, per tant, identificarà si existeix o no retinopatia diabètica; i un segon software, el Retiprogram, que, basant-se en una sèrie de dades clíniques i personals, determina el risc d’una persona amb diabetis de tipus 2 de patir retinopatia diabètica, a més de calcular quan hauria de fer-se el següent control”, explica Pere Romero, investigador responsable del Grup de Recerca en Oftalmologia de l’IISPV.

La base del programa Mira és el deep learning: es prenen milers d’imatges del fons de l’ull de pacients i aquestes s’etiqueten en funció del grau d’evolució de la retinopatia diabètica. D’aquesta manera, el software desenvolupat per l’equip de la URV analitza aquests milers d’imatges amb l’ajuda de la intel·ligència artificial, aprèn a distingir els diversos graus de la retinopatia i els classifica en funció dels patrons que identifica “per tal que, una vegada analitzades noves imatges de pacients, es pugui realitzar un diagnòstic fiable partint d’aquest entrenament previ”, assenyala Domènec Puig, investigador del grup ITAKA del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV i cofundador d’UP2Smart, la spin-off de la universitat que alhora és una de les societats membres de  RetinaReadRisk. “Dins el marc del projecte finançat per EIT Health, s’està treballant en la integració d’aquests dos softwares en un sistema mòbil compacte i fàcil de fer servir”, afegeix.

Iniciatives emprenedores com les de RetinaReadRisk són cabdals per abordar, de forma més eficient i personalitzada, malalties amb una gran incidència a la nostra societat. I és que la retinopatia diabètica és una afecció de la retina molt comuna en persones que pateixen la diabetis de tipus 2 (el 25% de la població a Espanya té aquest tipus de diabetis). No detectar-la i tractar-la a temps pot tenir conseqüències significatives per a la salut, com un deteriorament de la visió nocturna que impedeix la conducció o la ceguesa (en el cas dels països poc desenvolupats).

» Més informació: web de Genesis Biomed [+]