D'esquerra a dreta: Ramon Maspons, Cristóbal Belda, Àngel Font, Maria Terrades i Vicens Oliver (Foto: GAEM/Martí Mayans).
 25.10.2022

Fundació GAEM: 15 anys de ciència i d’esperança per lluitar contra l’esclerosi múltiple

El passat dijous 20 d’octubre la Fundació GAEM va celebrar al Parc Científic de Barcelona el seu 15è aniversari. L’esdeveniment va reunir diferents autoritats i personalitats del món de la salut i la ciència, socis i sòcies, amics i amigues de l’entitat, pacients, representants d’empreses i altres organitzacions que al llarg d’aquests anys han contribuït a fer realitat els somnis d’uns pocs visionaris.

GAEM, fundada el 6 de novembre de 2006, és la primera i única fundació privada sense ànim de lucre constituïda per pacients per impulsar la innovació biomèdica. La pandèmia va fer que la Fundació hagués de postergar a enguany la commemoració del seu 15è aniversari.

“Existim perquè un grup d’afectats volíem canviar la manera de fer les coses”, va assegurar en el seu discurs de presentació el president de GAEM, i un dels seus fundadors, Vicens Oliver. “Volíem que els treballs de recerca nova, els que podien ser potencialment més beneficiosos pels pacients, no es quedessin tancats en un calaix. Volíem que tot aquest valuós treball d’investigadores, d’investigadors, doctores i doctors ens arribés a nosaltres, els afectats i les afectades”, ha explicat Oliver en la seva emotiva benvinguda. “Volíem que les nostres dificultats, les nostres frustracions, la nostra lluita diària fossin alleujades per l’esperança. Una llum al final del túnel que vingués de la mà de la recerca biomèdica”. Realment,

L’aposta decidida per la ciència de GAEM va estar al centre dels discursos del director corporatiu de CaixaResearch Institute, Àngel Font, que va subratllar que el suport de la Fundació “la Caixa” a GAEM té la seva arrel en el fet que la Fundació sempre ha posat la recerca de qualitat al centre de la seva acció. El director de l’Instituto de Salud Carlos III (ISCIII), Cristóbal Belda –que representa la principal palanca de finançament de la recerca biomèdica a Espanya- va destacar que les associacions com GAEM són un estímul fonamental per posar el focus en els pacients i ajudar a dirigir els esforços de la recerca cap a la millora de les seves condicions de vida. “És gràcies a l’input d’associacions com la vostra”, va afirmar Belda, “que el Carles III ha decidit finançar de manera estructural l’esclerosi múltiple”.

La directora del Parc Científic de Barcelona (PCB) Maria Terrades va recordar també que GAEM ha estat una de les primeres entitats a instal·lar-se al Parc. “Estem orgulloses de tenir una associació com vosaltres dins del campus: aquí tenim centres de recerca i empreses biotecnològiques; vosaltres ens ajudeu a posar en l’equació de la recerca biomèdica també als pacients”.

La tasca d’explicar en quin punt es troba la recerca clínica sobre l’esclerosi múltiple va recaure en Pablo Villoslada, professor adjunt de la Universitat de Stanford i investigador de l’IDIBAPS-Hospital Clínic Barcelona. Els tractaments actuals contra l’esclerosi múltiple són immunomoduladors capaços de frenar els brots, i, per tant, la progressió de la malaltia, reduint la resposta autoimmune. D’aquesta manera, es pot reduir la discapacitat a llarg termini. No obstant això, aquestes teràpies no són capaços de reduir ni la inflamació crònica, ni la neurodegeneració, ambdues tan característiques de la malaltia, i, en conseqüència, la progressió i la degeneració degudes a la patologia continuen.

Els projectes de recerca que GAEM ha accelerat en aquests anys –presentats a través d’un vídeo– s’insereixen en una sèrie d’innovacions que portaran a millorar el diagnòstic de la malaltia, a través de la detecció molt primerenca de biomarcadors, i a ajudar amb la lectura de neuroimatges gràcies a la intel·ligència artificial i a la utilització de teràpies personalitzades. L’electroestimulació intramedul·lar, un dels últims projectes que han entrat en l’acceleradora de GAEM, podria suposar un avanç significatiu per augmentar la qualitat de vida de molts pacients, que podrien millorar la seva mobilitat i el seu control dels esfínters si es demostra la seva eficàcia en afectats i afectades per la malaltia.

Les prospectives per al 2035, segons les previsions de Villoslada, serien que l’esclerosi múltiple en aquell moment ja sigui una malaltia neurològica controlada -on la majoria dels pacients més recents no tinguin brots i vegin una escassa progressió, i els altres puguin anar recuperant funcionalitat- i que els esforços es concentrin, per tant, a prevenir la malaltia, juntament amb altres patologies autoimmunes.

Com en qualsevol aniversari, no podien faltar el pastís, proporcionat pel reconegut pastisser català Oriol Balaguer i el seu xef Matteo Banci, i el cava, ofert per Martín Soler. Novartis, Teva i Alexion van patrocinar la jornada.

“Què m’espero del pròxim aniversari d’aquí a 15 anys?”, es va preguntar durant la seva intervenció Catarina Rey, una de les fundadores de GAEM, “Doncs, venir una altra vegada aquí, aixecar una altra copa de cava i celebrar la curació de l’esclerosi múltiple”.

» Enllaç a la notícia: Fundació GAEM [+]