Foto: Fundació Bosch i Gimpera
 21.10.2022

Cockroaches vs Unicorns: un nou espai de trobada per a les ‘spin-off’ de la Universitat de Barcelona

Ahir es va dur a terme la primera edició de Cockroaches vs Unicorns, un nou espai de trobada de les spin-off de la Universitat de Barcelona (UB), que neix amb la vocació de ser una cita anual per compartir experiències i crear sinergies entre elles. L’acte va tenir lloc al Parc Científic de Barcelona, seu de la Fundació Bosch i Gimpera, el centre de transferència de tecnologia i coneixement de la UB.

Aquesta primera edició de la trobada Cockroaches vs Unicorns va servir per explicar a què es dedica cadascuna de les spin-off i intercanviar reptes de futur compartits, com ara aconseguir finançament, incrementar la facturació o qüestions relacionades amb l’àmbit dels recursos humans com la retenció de talent. La jornada va finalitzar amb un dinar a peu dret per tal de fer treball col·laboratiu.

A més de les empreses, l’esdeveniment va comptar amb la presència del rector de la UB, Joan Guàrdia; el president del Consell Social de la UB, Joan Corominas; la vicerectora d’Emprenedoria, Innovació i Transferència, Mercè Segarra; i la directora de la Fundació Bosch i Gimpera, M. Carme Verdaguer.

El rector de la UB, Joan Guàrdia, va apuntar que “les spin-off formen part de la universitat del segle XXI. Tot el que han generat de transferència i innovació en aquests anys és part de la universitat del futur i tindrà un creixement exponencial”.

En la mateixa línia, la directora de la Fundació Bosch i Gimpera, M. Carme Verdaguer, va destacar que “la transferència de coneixement a la societat és la tercera missió de la universitat. Cal seguir-hi apostant perquè les tecnologies de la UB formin part de la solució a reptes que tenim en àmbits que són molt diversos.”

Cockroaches vs unicorns

El nom de la trobada, Cockroaches vs Unicorns, fa referència a dos conceptes amb els quals es poden definir les startup o spin-off segons el seu creixement i la capacitat d’adaptació al canvi.

Les cockroaches, com l’insecte, són empreses emergents dures, resilients, que suporten els canvis del sector empresarial i econòmic. El seu objectiu és créixer a llarg termini, pas a pas, i augmentar els ingressos de manera sostenible. Des del punt de vista de l’inversor, una panerola és una inversió de baix risc (almenys en comparació amb un unicorn).

Les empreses unicorns són aquelles que tenen un creixement més exponencial en un període curt de temps, i que sovint es fixen més en la cerca de capital que en el producte.

23 spin-off de la UB

La Universitat de Barcelona ha ajudat a crear més de cinquanta spin-off al llarg de la seva història. Actualment, compta amb 23 empreses participades que el 2021 van facturar 9.355.608 euros entre totes, el que representa un 31% més respecte a l’any anterior, el 2020, quan la facturació total va sobrepassar els set milions d’euros. Les 23 empreses participades de la UB proporcionen més de 160 llocs de feina.

La creació d’empreses és un dels serveis que ofereix la Fundació Bosch i Gimpera com a centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la Universitat de Barcelona. L’Àrea de Creació d’Empreses es va posar en marxa el 2001.