Equip de la Fundació DTI, presidida pel Dr. Manyalich (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 11.05.2018

Fundació DTI: Una dècada impulsant la recerca i formació en donació i trasplantament

Ahir, 10 de maig, va tenir lloc al Parc Científic de Barcelona (PCB) la celebració del 10è aniversari de la Fundació DTI (Donation & Transplantation Institute), que va néixer l'any 2008 per donar resposta a les necessitats en donació i trasplantament d'òrgans, teixits i cèl·lules, i potenciar el desenvolupament de la medicina regenerativa arreu del món. Des de la seva constitució, l'entitat ubicada al PCB ha format més de 14.000 professionals sanitaris en aquest camp en 100 països d’arreu del món.

L’obertura de l’acte – que va comptar amb més d’un centenar d’assistents – va anar a càrrec del Dr. Martí Manyalich, president de la Fundació DTI, i també hi van participar el Dr. Jaume Tort, director de l’Organització Catalana de Trasplantament (OCATT); el Dr. Francesc Cardellach, degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona (UB); la Dra. Beatriz Domínguez, directora de l’Organización Nacional de Trasplantes (ONT), i Ignasi Belda, CEO del Parc Científic de Barcelona.

A l’esdeveniment es va presentar el projecte Comunitat DTI i altres activitats en curs i també es va guardonar el Dr. Manyalich amb la distinció honorària de ‘Metge Hipocràtic’, promoguda pel Hippocratic Movement de l’illa de Kos (Grècia).  Aquest reconeixement s’atorga als metges que han demostrat els dos aspectes clau de l’art de la medicina, segons Hipòcrates: excel·lència científica i dedicació a la humanitat.

“Salvar la vida de persones recuperant òrgans que al cap d’unes hores puguin estar funcionant al seu cos és extraordinari. Gràcies al model espanyol de trasplantaments, som líders mundials des de fa 25 anys. A Espanya la gent es molt solidària: hi ha 47 donants per cada milió mentre que la mitjana europea és de 18 donants per cada milió. I no és per qüestions culturals o religioses, ni perquè no en tinguin coneixement, sinó pel sistema. A Espanya, els ciutadans tenen confiança en el sistema. Als hospitals espanyols hi ha metges dedicats exclusivament a la donació-trasplantament que saben com tractar el final de la vida, i com organitzar tot el procediment, que és el que permet que el model de funcioni”, explica el Dr. Manyalich.

14.000 professionals en més de 100 països del món

Actualment, la Fundació DTI a través el seu Programa TPM (Transplant Procurement Management) agrupa a un gran nombre de professionals d’Espanya, Europa i Amèrica especialitzats en el procés donació–trasplantament. Des de la seva constitució la Fundació ha format més de 14.000 professionals sanitaris en el camp de la donació d’òrgans i teixits en més de 100 països d’arreu del món.

D’entre els projectes més importants de la Fundació durant aquesta dècada cal destacar: el programa EMPODaT (2013 – 2015), l’objectiu de qual era millorar la donació i el trasplantament d’òrgans a Egipte, el Líban i el Marroc, i el desenvolupament de sistemes sostenibles de trasplantament d’alta qualitat en països euromediterranis; el projecte KeTLOD (2016-2018), cofinançat per la Comissió Europea dins del programa Erasmus+ amb l’objectiu principal de dissenyar i implementar un postgrau en donació d’òrgans adaptat a les necessitats dels professionals de la salut de la Xina; Seeding Life (2015-2018), un programa per millorar el coneixement, les habilitats i les competències professionals en el camp de la donació i el trasplantament d’òrgans a Bulgària i Letònia; i el projecte EUDONORGAN (2016-2019) –liderat conjuntament per la Fundació DTI, la Universitat de Barcelona i la Fundació Bosch i Gimpera– que vol contribuir de manera activa a l’augment de les taxes de donació d’òrgans a Europa i als països veïns, centrant-se en dues accions principals: formació i sensibilització social.

Només un 10 % de la població mundial té accés a un trasplantament

El Registre Mundial de Trasplantaments, que des de fa 10 anys gestiona l’Organització Nacional de Trasplantaments (ONT) en col·laboració amb l’Organització Mundial de Salut (OMS), eleva a 126.670 el total d’òrgans trasplantats al món el 2016, el que revela un augment històric del 5,8% respecte l’any anterior. Però, tant l’OMS com l’ONT estimen que aquestes xifres representen solament el 10% de la necessitat mundial de trasplantaments.

Les xifres reflecteixen que Espanya és més líder que mai en aquest camp. Amb 2.019 donants aporta el 18,5% de les donacions a la UE i el 6,6% de totes les registrades arreu del món (30.557). Els trasplantaments augmenten en països com Portugal, Itàlia, Regne Unit, Austràlia o Canadà que han adoptat el model espanyol de trasplantament o algunes de les seves mesures.

Aquestes dades es poden consultar al “Newsletter Transplant 2017, la publicació oficial de la Comissió de Trasplantaments del Consell d’Europa, editada per l’ONT, que recull la informació del Registre Mundial de Trasplantaments.