Sense categoria

L’IC3 organitza una jornada de debat sobre el canvi climàtic amb experts de renom mundial

By 14 de maig de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 14.05.2009

Ahir dimecres 13 de maig es va dur a terme, a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, la jornada «El canvi climàtic: nous reptes per al s. XXI», organitzada per l'Institut Català del Clima (), ubicat al Parc Científic Barcelona. L'objectiu de l'acte va ser establir un espai de debat i reflexió entorn als efectes derivats de l'escalfament global que afecten a l'aigua, l'energia, l'alimentació, el turisme i la salut de la població, especialment, a la proliferació de malalties infeccioses.

D’entre els principals temes que es van tractar a la jornada destaquen: la recerca climàtica a Catalunya; els efectes del canvi climàtic en la biodiversitat i en les malalties infeccioses; el futur de l’Amazònia; la predicció de l’impacte del clima sobre la salut; els darrers avenços científics en la recerca sobre canvi climàtic; les millores en la capacitat de simulació de la variabilitat climàtica, a escala global i local, i els programes internacionals i infraestructures sobre investigació climàtica.

Els científics van subratllar la importància de predir l”impacte del clima en el nostre entorn, mitjançant l’estudi dels models de simulació climàtica a escala planetària i les connexions entre aquests models i el clima regional. En aquest sentit, els experts també van alertar que l’àrea mediterrània és un punt calent del planeta i en poques dècades patirà els efectes dràstics del canvi climàtic, i van assenyalar la necessitat d’invertir en recerca i augmentar el coneixement científic des de la Mediterrània cap a la resta del món.

La trobada va reunir científics experts en ciències del clima de prestigi internacional, com ara: James Kinter, director del Center for Ocean-Land-Atmosphere Studies (Estats Units); Stephen Griffies, científic del Geophysical Fluid Dynamics Laboratory de la National Oceanic and Atmospheric Administration (Estats Units); Filippo Giorgi, vicepresident del WG1 de l’Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC); Andrew Dobson, investigador del Departament d’Ecologia i Biologia Evolutiva de la Universitat de Princeton (Estats Units); Jürg Luterbacher, investigador i coordinador de projectes de l’Institut de Geografia de la Universitat de Berna (Suïssa); Philp M. Fearnside, professor del Department d’Ecologia del National Institute for Research in the Amazon (Brasil); Mercedes Pascual, investigadora del Howard Hughes Medical Institute (Estats Units); Eduardo Zorita cientific de l’Institute for Coastal Research del GKSS Research Centre de Geesthacht (Alemanya).

Segons Xavier Rodó, director de l’Institut Català de Ciències del Clima (IC3): «El canvi climàtic ha de ser un dels eixos presents en l’agenda política de tots els estats, com ho és en l’agenda internacional. L’IC3 és el primer institut de recerca sobre clima a Espanya i serà un referent internacional en aquesta disciplina. Portem un retard històric en la investigació del clima dins la nostra àrea geogràfica. L’Institut omplirà aquest buit existent en l’estructura científica a Espanya i al Sud d’Europa».

L’Institut Català de Ciències del Clima (IC3) va ser creat l’any 2008 i forma part del Programa de Centres de Recerca (CERCA) del Comissionat per a Universitats i Recerca. Té en el seu patronat al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa i al Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya, així com a la Universitat de Barcelona. El comitè científic internacional de l’IC3 està format per 14 investigadors que pertanyen a les institucions més reconegudes en ciències del clima d’Europa, Estats Units i Amèrica del Sud.