En les proves pilot han participat 560 alumnes i setze professors centres de secundària.
 06.05.2016

Es presenta a Cosmocaixa un projecte de l’FBG sobre ciència ciutadana

Ahir es van presentar a CosmoCaixa els resultats d’un estudi que tanca el projecte Ciència ciutadana: educació i recerca, del programa RecerCaixa. La iniciativa, gestionada per la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), des de la seva seu al Parc Científic de Barcelona (FBG), ha enfortit i popularitzat les pràctiques de la ciència ciutadana a Catalunya durant els darrers dos anys, tant en contextos diversos com en disciplines i àmbits de coneixement diferents. Ho ha fet al voltant de cinc projectes de ciència ciutadana diferents.

La ciència ciutadana és una pràctica que implica la participació del públic en les activitats pròpies d’una recerca científica. D’aquesta manera, la ciutadania contribueix activament en la recerca, tant amb esforç intel·lectual com en coneixement, eines o recursos. Els participants proporcionen dades, plantegen noves preguntes i creen col·lectivament una nova cultura científica.

En l’àmbit de l’educació formal, el projecte Ciència ciutadana: educació i recerca s’ha centrat a demostrar que la pràctica de la ciència ciutadana és un mecanisme innovador en l’aprenentatge de la ciència, la tecnologia i la matemàtica, i permet plantejar a l’alumnat la ciència com una activitat social i viva. Per aconseguir-ho, ha ofert i analitzat una sèrie de proves pilot en què han participat 560 alumnes i setze professors centres de secundària. L’aplicació d’un model de rúbriques dissenyat per al projecte ha permès mostrar que la iniciativa ha aconseguit millorar de manera més que notable les competències científiques, comunicatives i en TIC dels alumnes, i també la seva actitud i motivació en més d’un 80 % dels casos.

La iniciativa que s’ha ofert als centres de secundària ha consistit en una sèrie de proves pilot relacionades directament amb els cinc projectes esmentats. Totes s’han desenvolupat amb una metodologia comuna i acompanyades d’un estudi del seu impacte a les aules dissenyat per Josep Perelló, juntament amb la investigadora Núria Ferran, de la Universitat Oberta de Catalunya, i l’empresa de recursos educatius de ciència Eduscopi.

La presentació va anar a càrrec de Josep Perelló, director del projecte i investigador d’OpenSystems i de Complexity Lab Barcelona (CLabB) de la Universitat de Barcelona (UB), i Ignasi López, director del Departament de Ciència i Beques de la Fundació Bancària la Caixa.