Detall dels contactes clau entre aminoàcids (en groc) que defineixen les característiques de l'anàleg actiu de la cortistatina (Imatge: IRB Barcelona).
 31.03.2021

Envers un nou tractament per a la malaltia de Crohn i la colitis ulcerosa

Científics de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) al Parc Científic de Barcelona han participat en una investigació per estudiar i seleccionar un anàleg de la cortistatina -una hormona amb un potent efecte antiinflamatori i modulador de la resposta immune- com a possible fàrmac per al tractament de patologies inflamatòries intestinals, com la malaltia de Crohn i la colitis ulcerosa. Els resultats del treball es publiquen a Nature Communications.

L’estudi ha estat coliderat per la Dra. Maria Macias i el Dr. Toni Riera, caps de laboratori de l’IRB Barcelona, juntament amb el Grup de Neuroimmunologia de Malalties Inflamatòries i Autoimmunes de l’Instituto de Parasitología y Biomedicina López Neyra (IPBLN), que lidera Dr. Mario Delgado al Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), i les Dres. Jimena Fernández i Berta Ponsati de la biotecnològica BCN Peptides.

Les malalties inflamatòries intestinals són una família de malalties entre les quals es troben la malaltia de Crohn i la colitis ulcerosa, patologies que afecten més de 300.000 persones a Espanya. El seu origen és desconegut i, tot i que actualment no tenen cura, sí que hi ha alguns tractaments destinats a pal·liar-ne els símptomes. “Es detecten cada vegada amb més freqüència en persones joves i, en funció de la seva gravetat, poden resultar invalidants”, explica la Dra. Macias, investigadora ICREA i cap del Laboratori de Caracterització Estructural de Conjunts Macromoleculars de l’IRB Barcelona. “És per això que, veient els estudis del Dr. Delgado sobre la cortistatina, ens vam decidir a buscar un anàleg que tingués qualitats farmacològiques més adequades”, afegeix.

El anàleg de cortistatina seleccionat com a possible fàrmac es troba en fase de desenvolupament clínic i s’espera que en breu pugui aconseguir la seva comercialització.

Un nou enfocament interdisciplinari

La somatostatina i la cortistatina són hormones peptídiques naturals amb un gran nombre d’efectes biològics i una vida mitjana molt curta. Els grups de recerca de la Dra. Macias i el Dr. Riera han estudiat la forma d’estabilitzar aquests pèptids i fer-los més selectius. En concret, la cortistatina és considerada un neuropèptid. L’estructura química única i potent activitat biològica d’aquest compost ha estimulat l’interès en la seva síntesi total i posterior avaluació biològica.

Amb la finalitat de dissenyar un anàleg de cortistatina més estable, els investigadors de l’IRB Barcelona van estudiar la seva estructura mitjançant ressonància magnètica nuclear i van utilitzar la informació obtinguda com a guia per a la preparació d’altres pèptids amb estructures semblants. “La idea era optimitzar l’estabilitat dels anàlegs de cortistatina per al seu ús farmacològic mantenint la seva estructura i activitat com en el pèptid nadiu”, explica el Dr. Riera, cap del Laboratori de Síntesi Asimètrica de l’IRB Barcelona i Professor de Departament de Química Inorgànica i Orgànica de la Universitat de Barcelona.

Per obtenir una sèrie d’anàlegs de cortistatina, es va combinar l’experiència de l’empresa BCN Peptides i la dels laboratoris del Dr. Riera i de la Dra. Macias de l’IRB Barcelona en el disseny i síntesi de pèptids i en estudis estructurals mitjançant ressonància magnètica nuclear.

En col·laboració amb el Dr. Delgado, es va avaluar l’eficàcia dels anàlegs de cortistatina en models preclínics de malalties inflamatòries intestinals. “Hem identificat i desenvolupat un pèptid que resulta deu vegades més estable en plasma que la cortistatina i que alberga una activitat antiinflamatòria superior a la que mostren alguns tractaments ja aprovats per la malaltia de Crohn”, expliquen el Dr. Delgado de l’IPBLN-CSIC i les Dres. J. Fernández i B. Ponsatí de BCN Peptides.

» Article de referència: Álvaro Rol, Toni Todorovski, Pau Martin-Malpartida, Anna Escolà, Elena Gonzalez-Rei, Eric Aragó, Xavier Verdaguer, Mariona Vallès-Miret, Josep Farrera-Sinfreu, Eduard Puig, Jimena Fernández-Carneado, Berta Ponsati, Mario Delgado, Antoni Riera & Maria J. Macias. “Structure-based design of a Cortistatin analogue with immunomodulatory activity in models of inflammatory bowel disease”. Nature Communications (2021) DOI: 10.1038 / s41467-021-22076-5

» Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]