Representació d'una estructura 3D de la proteïna SMAD. En vermell, els llocs de mutació més habituals en càncer de pulmó (M. Macias lab, IRB Barcelona).
 28.11.2016

Els biòlegs estructurals reivindiquen el potencial de la seva disciplina per extreure informació de qualitat al “big data”

De les dades massives obtingudes d'anàlisi genòmics als detalls més íntims de les proteïnes individuals. És el viatge que proposa l'IRB Barcelona als científics experts convidats aquesta setmana a participar a la Conferència Barcelona Biomed "Dels genomes a les estructures: mirant al "big data" des d'una perspectiva atòmica", organitzada per l'Institut de Recerca biomèdica (IRB Barcelona), ubicado en el PCB, i la Fundació BBVA. La reunió, la 29ena d'aquesta sèrie de format think tank, se celebra des d'avui 28 al 30 de novembre a l'Institut d'Estudis Catalans, a Barcelona.

Entre els convidats figuren experts mundials en biologia estructural com la cristal·lògrafa del Weizmann Institute of Science Ada E. Yonath, premi Nobel el 2009 en reconeixement al seu treball en la determinació de l’estructura del ribosoma, o Hartmut Oschkinat, reconegut científic i expert en la determinació d’estructures de proteïnes mitjançant NMR de l’Institut de Farmacologia Molecular Leibniz, de Berlín.

Es tracta de 22 experts amb especialitats complementàries, entre els quals destaquen també un dels pioners de la bioinformàtica Chris Sander, de l’Institut Dana Farber a Boston o un dels grans bioinformàtics espanyols, Alfonso Valencia, del CNIO a Madrid. També hi ha metges investigadors com Elías Campo, de l’Hospital Clínic de Barcelona, ​​que ha participat en estudis on s’ha espremut al màxim la informació de big data per identificar mutacions recurrents en pacients amb limfomes.

“Les anàlisis genòmiques estan aportat tanta informació que ens desborda. Hi ha molta informació i desinformació “, opina Maria Macias, investigadora ICREA de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), biòloga estructural i co-organitzadora del congrés amb Oschkinat. Segons Macias, ha arribat el moment de “dissenyar junts, nosaltres, bioinformàtics, estadístics i experts en les més variades disciplines i tècniques, projectes que ordenin, cataloguin i ens permetin obtenir coneixement d’aquestes “col·leccions” de dades. Ara comença la part més emocionant del procés i és una sort disposar d’aquesta varietat de dades tan tremenda”, assenyala.