Els guanyadors amb Jesús Ponce, president de Novartis España, i Maria Terrades, directora del PCB, entre d'altres. Foto / Ricardo Zamanillo.
 15.12.2023

El vídeo ‘Tantu’, de l’Escola Proa, guanya la IV edició de ‘Reimagina la ciència’ a Barcelona

Tantu”, de l’Escola Proa, ha estat el vídeo guanyador de la IV edició de ‘Reimagina la ciència: Assaigs clínics, recerca i medicaments‘ a Barcelona, una iniciativa impulsada per Novartis, el Parc Científic de Barcelona, en el marc del seu programa Recerca en Societat (RESSÒ), i Big Van Ciencia, en la qual han participat prop de 2.100 joves d’arreu de Catalunya i s’han presentat 97 vídeos. La entrega del premi ha tingut lloc aquest divendres, 15 de desembre, en una gala celebrada al Parc, que ha combinat monòlegs científics amb la projecció dels vuit projectes seleccionats.

“Tantu” ha estat desenvolupat per 16 estudiants de l’Escola Proa de Barcelona: Iren de Benito, Omar Puigdollers, Biel Vergara, Sergi Martínez, Núria Pascual, Oscar García. Blai Francesch, Bernat Casanovas, Maryori Bartra, Paula García, Àlex Villeda, Lena Pedrosa, Irene Rodríguez, Laia Munt, Iker Horna i Jan Pérez, amb la coordinació de la professora Mar Manrique.

El lliurament del premi s’ha celebrat aquest divendres 15 de desembre al Parc Científic de Barcelona, en una gala que ha combinat monòlegs científics en directe amb la projecció dels vuit vídeos finalistes en aquesta edició, seleccionats entre els 97 vídeos presentats en què han participat 483 estudiants. L’esdeveniment s’ha retransmès per streaming, i està disponible online [+]

Foto: Parc Científic de Barcelona.

L’acte, conduït pel científic i divulgador Oriol Marimón de Big Van Ciència, ha comptat amb la presència de Ramon Maspons, director d’Innovació de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS); Jesús Ponce, president de Novartis España; i Maria Terrades, directora del Parc Científic de Barcelona.

Durant la seva intervenció, Jesús Ponce ha subratllat que “el programa Reimagina la Ciència ha tornat a demostrar el gran talent i potencial de les noves generacions. Aquesta iniciativa neix dels nostres valors i reflecteix el nostre propòsit de reimaginar la medicina, una cosa que no serà possible sense la implicació dels més joves. Esperem continuar impulsant programes tan il·lusionants i dinamitzadors com aquest, que ens acostin a la societat per avançar junts cap a una medicina transformadora”.

Per la seva part, Maria Terrades ha explicat queReimagina la Ciència és un dels pilars bàsics del Programa RESSÒ, que el 2023 ha registrat més de 20.000 peticions de participació en alguna de les activitats que organitza. Hi ha ganes de ciència als centres escolars i això ens assegura una pedrera de científics i científiques per al futur. El Pla de Sostenibilitat del Parc Científic aposta pel foment de les vocacions científiques per contribuir a una educació de qualitat. Fa més de 20 anys que hi treballem i estem convençuts de continuar fent-ho”.

Finalment, Mar Manrique, professora responsable de l’equip guanyador, va comentar que “d’una banda, Reimagina la Ciència permet que els nostre alumnat aprengui i es diverteixi escoltant continguts científics, gràcies a grans monologuistes amb formació científica que condueixen l’espectacle; i per una altra banda, obre la porta a estudiants a investigar més sobre els assajos clínics, mitjançant la creació d’un curtmetratge on es posen les piles tant per transmetre la gran importància dels assajos com per desenvolupar la seva creativitat. Gràcies per promoure la difusió de la ciència d’una manera tan divertida”.

Més de 2100 estudiants i un centenar de candidatures

Reimagina la Ciència és un programa divulgatiu adreçat a estudiants i docents que enguany ha comptat amb la participació de prop de 2.100 estudiants d’arreu de Catalunya, amb l’objectiu de despertar les vocacions científiques entre les generacions més joves.

En aquesta IV edició, han presentat les seves propostes creatives en què expliquen com veuen i interpreten el món dels assajos clínics a través d’una representació artística: vídeos, cançons, sketches o flashmobs, i s’han submergit en continguts científics, acostant-se al coneixement científic i esperit crític per “reimaginar la ciència”.

Sessions presencials, monòlegs científics… i més

En una primera fase durant el mes d’octubre, per inspirar en l’elaboració de les propostes, els científics de Big Van Ciència van realitzar sessions presencials del seu espectacle de monòlegs científics a les quals van assistir 1.273 alumnes de tota la geografia catalana. Les sessions presencials van tenir lloc a l’Aula Magna de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona.

A més, el programa va oferir materials de formació sobre assajos clínics al professorat dels centres educatius; un aprenentatge que afavoria, també, el coneixement d’eines d ‘eLearning i arts escèniques perquè poguessin, posteriorment, desenvolupar-lo a l’aula. D’aquesta manera, es va potenciar la capacitat narrativa del professorat a l’hora d’explicar conceptes científics que els alumnes, al seu torn, van plasmar en un vídeo de la forma més creativa i disruptiva possible.

» Tantu, el vídeo guanyador de la IV edició de ‘Reimagina la ciència’