D'esquerra a dreta: J. Alberch, vicerector de Recerca, Innovació i Transferència de la UB; M. Vendrell, directora de Biocat i del PCB; D. Ramírez, rector de la UB; C. Vela, secretària d'Estat d'R+D+I; A.Castellà, secretari d'Universitats i Recerca; J. Samitier, director interí de l'EIT Health Spain i director de l'IBEC; i J. M. Martorell director general de Recerca.
 11.03.2015

El PCB acull la presentació del node espanyol de l’EIT Heath, la major iniciativa de la UE a l’àmbit de la innovació en salut

El Parc Científic de Barcelona (PCB) va acollir ahir l'acte de presentació del node espanyol de la Knowledge and Innovation Community (KIC) en Salut, l'EIT-Health. Constituïda per l'European Institute of Technology (EIT), es tracta del projecte més ambiciós que s'ha fet mai a Europa amb finançament públic a l'àmbit de la innovació i l'emprenedoria per a una vida saludable i un envelliment actiu. L'EIT Health Spain –liderada per la Universitat de Barcelona amb el suport de Biocat– està integrada per 25 entitats públiques i privades capdavanteres al seu sector i compromeses amb la innovació en salut, i tindrà la seva seu al PCB.

A l’obertura de la trobada, Dídac Ramírez, rector de la Universitat de Barcelona, va voler ressaltar el paper de la Universitat de Barcelona com a coordinadora de l’EIT Health Spain “un dels nostres grans èxits dels darrers cinc anys i, alhora, un reconeixement de la destacada posició internacional i la competitivitat científica de la nostra Universitat en l’àmbit de les ciències de la salut”.

Josep Samitier, director interí de l’EIT Health Spain i director de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), va presentar tant els objectius generals per a Europa d’EIT Health com els específics del node espanyol, i va destacar que el principal objectiu d’aquesta iniciativa és “afegir qualitat de vida a l’envelliment” per donar resposta a l’augment de l’esperança de vida a Europa, on s’estima que un de cada tres ciutadans tindrà més de 65 anys l’any 2060.

“Ara entrem a formar part de la Primera Divisió europea en recerca, educació i innovació en salut”. Amb aquest símil va resumir la importància de l’EIT Health Spain, Montserrat Vendrell, directora general de Biocat i del PCB, subratllant, en aquest sentit, que “l’EIT Health ens permetrà trobar solucions de forma global als grans reptes que té avui la salut a Europa, com ara l’envelliment, els costos sanitaris o la formació dels professionals del futur, combinant recursos públics i privats i amb un horitzó de 7-10 anys que ens ha de permetre planificar on volem arribar a curt termini”.

Per la seva banda, el secretari d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, Antoni Castellà, va indicar que “l’EIT Health és un gran projecte que travessa fronteres per aconseguir produir coneixement i dur-lo al mercat” i, desprès d’aportar interessants dades del sistema de R+D+i català, va remarcar que aquest co-location center portarà les capacitats de Barcelona en matèria innovadora i educativa a un nivell encara més alt. “Estem plenament convençuts que l’exitós model de recerca de Barcelona i Catalunya són un entorn molt propici per acollir aquest projecte”.

En representació de la Comunitat Valenciana hi va assistir Teresa de Rojas Galiana, directora general d’Ordenació, Avaluació, Investigació, Qualitat i Atenció al Pacient, en opinió de la qual “ens trobem davant de noves tendències que fonamenten l’oportunitat de fer ús de la investigació, l’educació i la innovació (triangle del coneixement) a fi de transformar les invencions en productes, els estudiants en emprenedors i les idees de negoci en oportunitats de mercat, amb la finalitat de millorar la qualitat de vida dels ciutadans.”

A la presentació també hi van participar Blanca Jordan, cap de recerca i innovació d’ATOS, que va revelar quins seran els instruments de l’EIT Healt, com ara projectes de col·laboració multidisciplinar, una acceleradora d’empreses i un campus d’excel·lència educativa, i Ramón Farré, catedràtic del departament de fisiologia de la Universitat de Barcelona, que va parlar sobre un dels altres objectius de l’EIT Healt, l’EIT Alumni,  que impulsarà programes d’educació superior adreçats a la innovació i l’emprenedoria.

A la clausura de l’acte, Carmen Vela, secretària d’Estat de Recerca, Desenvolupament i Innovació va posar l’èmfasi en els principals objectius de l’EIT Health, tant a escala europea com nacional, uns objectius que va qualificar com a “molt ambiciosos” però que “atès el talent que aglutinen els seus participants, s’assoliran”, va assegurar.

Notícia relacionada [+]