El Parc Científic Barcelona presenta el portal Nanoyou a 40 centres educatius

By 10 febrer 2011novembre 16th, 2020No Comments
 10.02.2011

El Parc Científic Barcelona presenta el portal Nanoyou a 40 centres educatius

Un total de 40 centres educatius participaran el proper dissabte 12 de febrer al Parc Científic Barcelona en el primer curs de formació dirigit al professorat a Espanya per apropar les nanotecnologies (NTs) als estudiants d'entre 11 i 18 anys, i involucrar-los en un diàleg sobre els aspectes ètics, legals i socials que porten associats. Aquest curs s'emmarca dins del projecte europeu , un portal que ofereix diferents recursos educatius –com ara tallers, animacions, jocs virtuals, experiments i altres continguts on line– a centres educatius per tal d'incrementar els coneixements que els joves europeus tenen en aquest àmbit, fomentar vocacions científiques i promoure l'acceptació social d'aquestes noves tecnologies, en un moment en què les seves aplicacions estan emergint.

Des que va posar-se en marxa, ara fa poc més d’un any, Nanoyou ha rebut més de 100.000 visites, i ha comptat amb la participació de centres educatius de més de 20 països de tot el món, als quals s’han ofert ja cursos de formació on line així com presencials a Brussel·les i a Cambridge, als quals se sumarà aquest dissabte Barcelona. Anteriorment a l’Estat espanyol ja van participar en aquesta iniciativa quatre centres educatius de forma pilot, que van assistir a la formació a Brussel·les (un de Sant Just Desvern, a Catalunya, un de València i dos d’Andalusia). Aquest dissabte serà la primera vegada que s’impartirà un curs de formació per professorat a Espanya.

El curs oferirà els professors que hi participen una oportunitat única de conèixer de prop els diferents recursos didàctics desenvolupats per «Nanoyou» i com utilitzar-los a l’aula. D’entre les eines amb què es treballarà hi haurà protocols que permetran als assistents dur a terme dos experiments, un sobre com utilitzar nanopartícules d’or com a sensors colorimètrics i un altre sobre les propietats dels materials superhidròfobs. El programa també inclou la presentació d’un joc de rol que facilita el debat, així com la intervenció d’experts que oferiran una introducció a la nanociència i a les nanotecnologies, i una visita a instal•lacions del PCB on es treballa en aquest àmbit.

El curs es durà a terme a l’OpenLab del PCB i s’emmarca dins del programa de Difusió de la ciència “Recerca en Societat”que organitza més de 120 activitats presencials gratuïtes en què participen prop de 6.000 persones anualment, a les quals actualment se sumen les activitats educatives on line que ofereix el portal «Nanoyou». En els propers mesos està previst que es facin noves sessions d’aquest curs.

La nanotecnologia és un camp de la ciència molt ampli, i per això «Nanoyou» s’ha centrat exclusivament en tres subàrees temàtiques: medicina, energia i medi ambient, incidint, principalment en les aplicacions properes a la vida diària dels joves.

Entre les institucions que conformen aquest consorci s’inclouen el Parc Científic Barcelona (Espanya), la European Schoolnet Partnership AISBL (EUN), Bèlgica; la Universitat de Cambridge, Regne Unit; l’Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO) de la Universitat d’Aarhus, Dinamarca; el Centre for Social Innovation (ZSI), Àustria; el Centre de Culture Scientifique Technique et Industrielle (CCSTI) de Grenoble, França; la Cité des Sciences et de l’Industrie, França, i el grup ARTTIC d’Israel, que s’ha encarregat de la gestió del projecte. Durant aquesta setmana , i concretament avui i demà, 10 i 11 de febrer, els integrants d’aquest consorci celebren una reunió de treball al Parc Científic de Barcelona per tal de fer un seguiment i avaluar l’impacte i la bona acollida que ha tingut «Nanoyou» dins de l’àmbit educatiu.