El conseller d’Educació, Ernest Maragall, visita el Parc Científic Barcelona

By 2 de desembre de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 02.12.2009

El conseller d’Educació, Ernest Maragall, visita el Parc Científic Barcelona

El conseller d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Ernest Maragall, i el Director general de l'Educació Bàsica i el Batxillerat, Jaume Graells, van visitar ahir el Parc Científic Barcelona per tal de conèixer de prop els projectes i activitats que el PCB està duent a terme en l'àmbit de la difusió de la ciència. Tots dos va ser rebuts personalment pel director general del PCB, Fernando Albericio, la directora gerent, Roser Artal, i les responsables de Relacions Corporatives, Comunicació i Difusió de la Ciència d'aquesta entitat.

Al llarg de la reunió es van exposar els projectes immediats del Parc Científic Barcelona i els seus objectius, així com l’activitat que desenvolupa a través del programa , dirigit per Rosina Malagrida, que té com a objectiu donar a conèixer la recerca que es duu a terme al PCB i a d’altres entitats, així com contribuir a millorar la cultura científica de la societat i fomentar vocacions científiques entre els joves. Aquest programa ofereix més de 120 activitats gratuïtes adreçades al públic, en general, i a la comunitat educativa, en què participen 6.000 persones cada any.

Entre aquestes activitats s’inclouen el cicle de tallers d’experiments científics “Fes Recerca!”; el programa “Recerca a Secundària”, que ofereix als estudiants de batxillerat la possibilitat de fer pràctiques i comptar amb l’assessorament d’un investigador del PCB per dur a terme el seu projecte de recerca; el taller–teatre de biomedicina “Recerca a Primària”, que vol apropar el món de la recerca als nens del tercer cicle de primària, i la Fira “Recerca en Directe” , que mostra a la societat algunes de les principals línies de recerca que s’estan duent actualment a la ciutat de Barcelona i el seu entorn. A més a més, organitza Jornades de Portes Obertes, exposicions per a fomentar el debat social entorn d’àrees emergents com ara l’ús de cèl·lules mare embrionàries i les nanotecnologies, i crea materials didàctics per a estudiants de primària, secundària i batxillerat.

D’altra banda, el Parc Científic de Barcelona també participa en diversos projectes europeus de divulgació científica, com ara «Nanoyou», dirigit a joves d’entre 11 i 25 anys i professors, que té com a objectiu informar sobre les nanotecnologies i promoure el diàleg sobre els aspectes ètics, legals i socials que poden comportar. A través d’un portal web, els estudiants podran participar en una gran varietat d’activitats com un laboratori virtual, jocs i dilemes, que els permetran aprendre i debatre conceptes i aplicacions relacionats amb les nanotecnologies en un context europeu. El projecte inclou també un programa escolar i activitats presencials en museus d’arreu d’Europa. Nanoyou està finançat per la Comissió Europea i és fruit de la col·laboració de 8 institucions europees. Tant el programa educatiu com les eines virtuals estaran disponibles a partir del gener de 2010.

Un altre projecte europeu en què participa el Parc Científic Barcelona i que, a més, coordina, és “ExploreHealth”. Aquesta iniciativa vol ser una porta europea a la ciència i la recerca en salut a través d’activitats on line i presencials a escoles i museus d’Europa, i s’adreça tant als ciutadans com als alumnes i professors. Entre els temes que s’abordaran s’inclouen: el desenvolupament de fàrmacs, genòmica i biotecnologia, diagnòstic, malalties del cervell i envelliment, malalties infeccioses, càncer, malalties cardiovasculars, diabetis i obesitat. El portal d’ExploreHealth es farà públic durant el segon semestre de l’any 2010.