Del laboratori a La Pedrera

By 24 d'abril de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 24.04.2012

Del laboratori a La Pedrera

El Parc Científic de Barcelona i la Fundació CatalunyaCaixa han inaugurat avui la 10a edició de la Fira «», que tindrà lloc els dies 24, 25 i 26 d'abril a La Pedrera amb l'objectiu de mostrar diversos projectes que es duen a terme a centres i instituts de recerca de Barcelona per apropar la recerca als ciutadans, fomentar vocacions en aquest àmbit i contribuir a la cultura científica de la societat. A l'acte hi han participat Salvador Maluquer, director general del Parc Científic de Barcelona (PCB); Jordi Alberch, vicerector de Recerca de la Universitat de Barcelona; i Salvador Garcia, director de l'Àrea de Coneixement, Educació i Recerca de la Fundació CatalunyaCaixa.

En el decurs de la presentació també s’han lliurat els premis del programa «» als estudiants que han desenvolupat el seu treball de recerca de batxillerat al PCB. Els guardonats han estat: Adrián González, del Col·legi Sant Miquel dels Sants (tutor del PCB: Nieves Hernández); Beatriz Martín, del Col·legi Amor de Dios (tutor del PCB: Berant Guixer), i Gemma Maestro, de l’ Institut Escola Municipal de Treball (tutor del PCB: Miguel Moreno).

En acabar l’acte, s’ha fet una visita guiada pels estands de la Fira conduïda per Rosina Malagrida, directora tècnica de Difusió de la Ciència del PCB, i Mireia Bes, coordinadora de «Recerca en directe».

En aquesta 10a edició de la Fira són set els grups d’investigadors que traslladen part del seu laboratori a La Pedrera a fi que els visitants puguin participar als seus experiments amb els mateixos instruments i materials amb què ells fan la seva recerca. Per fomentar la interacció amb el públic, a cada estand es formula un enigma que els assistents han de resoldre tot seguint la metodologia científica.

Enguany es presenten projectes de recerca d’àmbits de coneixement molt diversos com ara la geologia, biomedicina, arqueologia, epidemiologia ambiental, medicina esportiva i tecnologia musical. Descobrir com es construeix un “robot cirurgià” i provar d’operar amb ell; trencar l’ADN per desenvolupar noves teràpies contra el càncer; crear i interactuar amb el nostre avatar musical; i visualitzar com eren i es comportaven organismes de l’època dels dinosaures són alguns dels projectes en què podran participar els visitants.

Els centres de recerca que participen en aquesta edició són: l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC); l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona); el Grup de Cardiologia Esportiva de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS)-Hospital Clínic de Barcelona; el Grup de Recerca en Tecnologia Musical de la Universitat Pompeu Fabra; el Centre d’Estudis del Patrimoni Arqueòlogic de la Prehistòria de Universitat Autònoma de Barcelona (CEPAP-UAB); el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL); i el Grup de Recerca Ambar:Es de la Universitat de Barcelona (UB).

La Fira «Recerca en directe» es duu a terme amb el suport del Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i s’inclou dins de les activitats d’R+D+i de la Fundació CatalunyaCaixa i del programa de divulgació de la ciència «» del Parc Científic de Barcelona, que ofereix més de 120 activitats en què participen 6.000 persones cada any.

L’activitat és gratuïta i oberta a tothom però, per qüestió d’aforament, cal que els grups de més de 10 persones facin reserva prèvia. Els horaris de visita són de 10:00h a 14:00h i de 16:00h a 20:00h.