El Dr. Manuel Serrano i el Dr. Mate Maus (Font: IRB Barcelona).
 19.12.2023

Científics de l’IRB Barcelona descriuen el vincle entre l’acumulació de ferro i malalties fibròtiques

Científics del laboratori de Plasticitat Cel·lular i Malalties de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), amb seu al Parc Científic de Barcelona, liderats pel Dr. Manuel Serrano, han descrit el paper fonamental de l’acumulació de ferro en el desenvolupament de malalties fibròtiques. L’estudi, publicat a Nature Metabolism, apunta a un nou enfocament terapèutic per al tractament de aquestes patologies, que representen el 45% de tota la mortalitat als països desenvolupats.

La fibrosi s’associa amb diverses afeccions cròniques i potencialment mortals, com ara la fibrosi pulmonar, la cirrosi hepàtica, així com amb les malalties renals i cardiovasculars, entre d’altres. En conjunt, aquestes condicions contribueixen a una part substancial de la mortalitat en els països desenvolupats, cosa que fa que les malalties fibròtiques constitueixin un problema de salut crític que requereix atenció, investigació i enfocaments innovadors per al seu diagnòstic i tractament.

Ara, en aquest treball, els investigadors han estudiat el vincle entre l’acumulació de ferro, la senescència (una fase en què les cèl·lules no es divideixen ni moren) i el fenotip secretor associat a la senescència (SASP), un sistema de comunicació de les cèl·lules envellides que les incita a alliberar molècules perjudicials. El SASP s’ha relacionat amb diverses malalties associades a l’edat, entre les quals hi ha la fibrosi.

Els seus resultats mostren el potencial de la detecció de ferro mitjançant imatges per ressonància magnètica (RMI) per a l’avaluació no-invasiva de la càrrega fibròtica en pacients amb fibrosi renal. A més, l’equip revela el potencial dels compostos químics capaços d’eliminar el ferro acumulat, com ara la deferiprona (un fàrmac aprovat clínicament per prevenir la fibrosi), cosa que apunta a un nou enfocament per al tractament de les malalties fibròtiques.

“El nostre estudi estableix que l’acumulació de ferro és un factor clínicament explotable de la senescència patològica, i la fibrosi i aplana el camí per a noves estratègies en la detecció primerenca i el tractament de malalties fibròtiques”, explica el Dr. Mate Maus, qui ha liderat l’estudi, juntament amb el Dr. Manuel Serrano, i alumni de l’IRB Barcelona. Actualment dirigeix el Laboratori d’Envelliment i Càncer a l’Institut d’Oncologia Vall d’Hebron (VHIO), a Barcelona, on continua investigant els canvis metabòlics relacionats amb l’edat que afavoreixen les malalties cròniques i el càncer.

El metabolisme sistèmic del ferro

Estudis anteriors relacionaven l’acumulació de ferro amb alguns trastorns fibròtics. Segons els resultats d’aquest estudi, els científics suggereixen que podria tractar-se d’una característica comuna en la majoria de malalties fibròtiques.

Aquesta investigació destaca dues funcions diferents del ferro en la fibrogènesi. En primer lloc, que l’excés de ferro extracel·lular pot iniciar la fibrogènesi. Per exemple, això pot passar en malalties fibròtiques associades amb lesions vasculars petites, on l’alliberament de ferro des dels vasos pot ser un desencadenant constant de la fibrogènesi.

En segon lloc, l’estudi mostra que l’acumulació de ferro és una característica intrínseca de les cèl·lules senescents, inclús en concentracions normals de ferro extracel·lular. L’acumulació de ferro és un esdeveniment crucial que impulsa el SASP i els seus efectes profibròtics al teixit circumdant.

Aturar la fibrosi

En abordar l’acumulació de ferro a les cèl·lules senescents, els investigadors pretenen alleujar el SASP i, en conseqüència, aturar la progressió de la fibrosi. “Tot i que aquestes descobertes marquen un important pas endavant en la nostra manera d’entendre les malalties fibròtiques, és crucial dur a terme més investigacions i validacions clíniques abans de traduir aquests coneixements a tractaments tangibles”, conclou el Dr. Manuel Serrano.

» Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]

» Article de referència: Maus, M., López-Polo, V., Mateo, L. et al. Iron accumulation drives fibrosis, senescence and the senescence-associated secretory phenotype. Nat Metab (2023). DOI: 10.1038/s42255-023-00928-2