Joan Bertran, cofundador i CEO de Cebiotex (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 16.02.2017

Cebiotex tanca una segona ronda de finançament d’1.8M d’euros

Cebiotex –una spin-off de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona (HSJD) i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB)– ha tancat una ronda de finançament per un import d’1.8 milions d’euros que li permetrà finalitzar la fase preclínica regulatòria d’un tractament oncològic postquirúrgic per als sarcomes de parts toves: el CEB-0. Es tracta de la primera aplicació terapèutica desenvolupada mitjançant la seva innovadora plataforma tecnològica Cebiotex®, basada en l’aplicació biomèdica de les nanofibres per a l'alliberament local de fàrmacs (Local Drug Delivery System).

L’objectiu de Cebiotex és arribar també als pacients pediàtrics per la qual cosa l’operació s’ha articulat a través d’una ronda d’inversió d’impacte (impact investment) –en què han participat la Fundació Ship2B, Inveready i family offices– i de dues campanyes paral·leles d’equity crowdfunding amb Capital Cell. Aquest finançament privat s’ha complementat amb fons públics del programa NEOTEC del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) i d’ENISA (Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat) i de l’SME Instrument (Comissió Europea).

Cebiotex –que va llançar aquesta ampliació de capital després del seu pas per Tech4Health, la plataforma d’inversió y acceleració per a startups del sector salut de Ship2B– també invertirà els fons obtinguts en la creació d’una planta de pilot de producció preindustrial amb certificació GMP (Good Manufacturing Practice) per a la fabricació del fàrmac CEB-01 i la resta de futurs candidats de la plataforma.

“L’èxit de les dues campanyes d’equity crowdfunding (en què vam recaptar 600.000€)– i la participació d’inversors socials d’impacte ens ha permès mantenir el focus pediàtric com a un objectiu estratègic de la nostra companyia. Volem agrair profundament a tots els nostres inversors la confiança dipositada en aquest projecte disruptiu, nascut als laboratoris de l’HSJD i de la UPC fa ara vuit anys. Avui, m’atreveixo a afirmar que si ‘el plat surt de la cuina’ (és a dir, si les proves preclíniques són positives) el CEB-01 té molts números per arribar al mercat. I nosaltres continuarem amb el compromís ferm de continuar treballant molt durament perquè les nostres propostes beneficiïn tant a nens com adults”, assegura Joan Bertran, cofundador i CEO de Cebiotex.

Una aliança publicoprivada per innovar contra el càncer

La idea de crear una membrana de nanofibres biodegradable (reabsorbible per l’organisme) per al tractament postquirúrgic del càncer va néixer de la mà de l’enginyer arenyenc Joan Bertran, fa ara nou anys. Gràcies al suport de la Universitat Politècnica de Catalunya i de l’Hospital Sant Joan de Déu– socis en l’actualitat de Cebiotex– l’any 2012 aquest projecte es va materialitzar en la creació d’una empresa de base tecnològica, com a spin-off d’ambdues institucions catalanes que van patentar el producte i el van llicenciar a la biotec.

La membrana de Cebiotex és un Local Drug Delivery Sistem (un sistema d’alliberament local de principis actius) que permet als cirurgians –desprès de l’extirpació d’un tumor–, recobrir el llit quirúrgic amb elevades concentracions de fàrmac per tal que actuï directament a la zona afectada.

Fruit de la interacció entre els investigadors de l’HSJD –que van desenvolupar la part científica i clínica del projecte– i l’equip d’enginyers de la UPC –que va aportar la tecnologia per produir nanofibres– Cebiotex va crear la seva primera solució terapèutica: el CEB-01, dissenyat per al tractament dels llits quirúrgics dels Sarcomes de Parts Toves (Soft Tissue Sarcoma, STS), un tipus de càncer rar “frontera” entre adults i nens que pot aparèixer a qualsevol edat.

L’eficàcia i toxicitat d’aquest nou sistema ja han estat provades en models animals amb uns resultats molt prometedors, y Cebiotex ja ha iniciat els treballs de la fase preclínica regulatòria i d’homologació GMP del seu procés productiu.

“El nostre primer producte ha estat dissenyat per al tractament dels sarcomes de parts toves però en un futur pròxim tenim la intenció de desenvolupar nous biomaterials per al tractament d’altres tumors cancerígens d’adults: càncers de mama, pulmó, pàncrees, còlon, ovari, pròstata, i pediàtrics com el neuroblastoma. Paral·lelament, també estem treballant per obrir una segona línia d’indicacions dins les teràpies cel·lulars, atès que la nostra plataforma tecnològica Cebiotex® obre les portes a la regeneració de cartílag, teixit nerviós, teixit cardíac, cura de ferides, etc.”, explica Joan Bertran.

• Notícia relacionada [+]