L'equip de OneChain (foto: Parc Científic de Barcelona)
 22.12.2022

OneChain lidera un assaig clínic únic al món amb tecnologia CAR-T per a pacients amb leucèmia

OneChain Immunotherapeutics (OCI) ha obtingut l’autorització de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) per dur a terme l’assaig CARxALL, un estudi en fase clínica, únic al món, per avaluar una nova teràpia CAR-T en pacients amb un subtipus de leucèmia de cèl·lules T sense alternatives terapèutiques. Es tracta del projecte més avançat de la companyia, una spin-off fundada el 2020 pel Dr. Pablo Menéndez i l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, que desenvolupa la seva activitat al Parc Científic de Barcelona en el marc de la nova acceleradora BCN Health Booster.

L’assaig CARxALL permetrà avaluar per primera vegada la teràpia CD1a CAR-T (OC-1), dirigida de manera específica a un subtipus de leucèmia de tipus T: la leucèmia limfoblàstica aguda de cèl·lules T corticals (coT-ALL), que representa el 30-40 % de les T-ALL i que té un mal pronòstic en aquells pacients que no responen als tractaments actuals.

La producció en condicions clíniques de la teràpia CD1a CAR-T per a l’assaig ha estat liderada per la Dra. Maria Castellà, facultativa del Servei d’Immunologia del Centre de Diagnòstic Biomèdic de l’Hospital Clínic de Barcelona, dirigit pel Dr. Manel Juan.

Aquest assaig es durà a terme a Barcelona, ​​a l’Hospital Clínic i a l’Hospital Sant Joan de Déu, sota la direcció de la Dra. Núria Martínez i la Dra. Susana Rives, investigadores principals de l’estudi.

Està previst que inclogui tant pacients pediàtrics com pacients adults que no disposen de cap alternativa terapèutica. Tot i que el tractament dels pacients es farà a Barcelona, ​​a l’assaig s’hi podran incorporar pacients no només d’Espanya, sinó també de tot Europa.

L’equip liderat pel Dr. Pablo Menéndez, fundador de l’empresa OneChain Immunotherapeutics i director del Grup de Biologia de Cèl·lules Mare, Leucèmia del Desenvolupament i Immunoteràpia de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, ha estat el primer del món a desenvolupar i validar un CAR-T específic per a CD1a per a coT-ALL.

El treball, liderat pel Dr. Diego Sánchez i publicat a les revistes Blood Journal ImmunoTher Cancer, s’ha dut a terme amb models animals utilitzant  cèl·lules derivades de pacients amb coT-ALL. Els resultats preliminars mostren que aquests CAR-T persisteixen in vivo a llarg termini i retenen l’activitat antileucèmica.

L’assaig clínic CARxALL és un pas endavant per poder desenvolupar immunoteràpia cel·lular adoptiva com els CAR-T, un tractament que consisteix a extreure les cèl·lules T del pacient (les encarregades de la defensa del nostre organisme), modificar-les al laboratori i tornar-les a infondre al pacient. Aquesta modificació permet que aquestes cèl·lules ataquin els receptors que es troben a la membrana de les cèl·lules tumorals i els eliminin. Amb aquesta tècnica, són les cèl·lules modificades del mateix pacient les que ataquen les cèl·lules canceroses de manera dirigida, sense danyar les cèl·lules sanes.

OCI ha aconseguit aquesta fita tan rellevant després d’haver estat constituïda el 2020 pel Dr. Pablo Menéndez i l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, amb una ronda de capital llavor de 3,05 milions d’euros per part d’Invivo Ventures, CDTI-Innvierte i la Fundació Josep Carreras, i després d’aconseguir finançament de l’Agència Estatal d’Innovació. Aquest és un cas d’èxit de transferència tecnològica i de col·laboració publicoprivada, que comporta una recuperació de la inversió pública en recerca.

Segons el Dr. Menéndez, “és molt complicat, en l’àmbit acadèmic, poder desenvolupar aquestes estratègies i gestionar tots els mecanismes reguladors associats al desenvolupament d’un producte. Per això, OCI ens permet fer tots els passos necessaris amb l’objectiu que el nostre coneixement arribi al pacient”.

Antoni Garcia Prat, gerent de la Fundació Josep Carreras, afirma: “La Fundació va decidir acompanyar la inversió inicial d’Invivo Ventures i CDTI com a senyal de suport a la recerca transferida i a l’equip investigador, tenint molt en compte que els projectes es dirigeixen a tumors hematològics minoritaris, pediàtrics o amb poques alternatives terapèutiques. En cas de generar-se retorn econòmic per a la Fundació, es revertirà íntegrament a la lluita contra la leucèmia, sempre en benefici dels pacients”.

El professor Evarist Feliu, president de la Comissió Delegada de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, comenta: “La immunoteràpia constitueix avui un gran escenari per al tractament del càncer. El seu màxim interès clínic se centra actualment en els inhibidors dels checkpoints del sistema immune i les estratègies de teràpia adoptiva amb cèl·lules T, amb més de 700 assaigs clínics a tot el món per al tractament de les hemopaties malignes i, en menor mesura, dels tumors sòlid”.

El Dr. Lluís Pareras i Albert Ferrer, socis fundadors d’Invivo Ventures, assenyalen que “OneChain està desenvolupant diversos programes en l’àmbit dels CAR-T fruit de la transferència de tecnologia. Amb el seu primer programa, OCI ha demostrat la capacitat de portar un producte de resultats acadèmics a assaig clínic en només dos anys. A més, compta en el seu pipeline amb una nova plataforma al·logènica, un programa contra tumors hematològics i un altre contra tumors sòlids”.