La Dra. Aranzazu Villasante. Imatge / IBEC.
 26.03.2024

Aconsegueixen imitar la complexa vasculatura del neuroblastoma en un xip per estudiar fàrmacs contra aquest càncer pediàtric

Dos estudis liderats per l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), ubicat al Parc Científic de Barcelona, han aconseguit recrear el procés de transdiferenciació de la vasculatura del neuroblastoma en models fabricats in vitro. Aquests models, un en 2D i un altre en un xip microfluídic, proporcionen plataformes per buscar nous biomarcadors i dissenyar teràpies efectives contra aquest tipus de càncer infantil. La Dra. Villasante, investigadora sènior del grup Nanobioenginyeria, dirigit pel Dr. Josep Samitier, és l’autora principal d’aquests treballs, publicats a les revistes científiques In vitro models i Cancers, respectivament.

El neuroblastoma, un dels càncers pediàtrics més comuns, es classifica com un càncer del desenvolupament, ja que sorgeix abans del naixement, durant la formació d’òrgans i teixits. S’origina a partir de cèl·lules canceroses que es desenvolupen en els neuroblastos, un tipus de teixit nerviós immadur, i sol afectar principalment les glàndules suprarenals.

Una línia de recerca liderada per la Dra. Aranzazu Villasante, dins el grup Nanobioenginyeria del Dr. Josep Samitier a l’IBEC, és el desenvolupament de models in vitro de neuroblastoma que permeten replicar la seva característica vasculatura per buscar nous biomarcadors i dissenyar teràpies efectives contra aquest tipus de càncer.

Això és rellevant perquè una de les característiques del neuroblastoma és la seva elevada vascularització, que pot ser mediada per un procés anomenat transdiferenciació, on les cèl·lules canceroses es transformen en cèl·lules endotelials que formen els vasos sanguinis del tumor. Aquest procés s’ha associat amb la resistència als tractaments i la recurrència del càncer.

La Dra. Villasante, investigadora sènior del grup, és l’autora principal dels últims dos estudis en aquesta línia, publicats a les revistes científiques In vitro models (DOI: https://doi.org/10.1007/s44164-023-00064-x) i Cancers (DOI: https://doi.org/10.3390/cancers16051060), respectivament. Aquests treballs detallen com l’equip de recerca ha aconseguit reproduir el procés de transdiferenciació de la vasculatura del neuroblastoma en models fabricats in vitro. Ho han fet en dos sistemes fàcilment reproduïbles: Un d’ells és un model més simple, en 2D, utilitzat per investigar possibles dianes terapèutiques; mentre que l’altre és un xip microfluídic, més complex, dissenyat per al cribratge de fàrmacs. A més, han identificat el biomarcador GB3 com una possible diana terapèutica per a futures nanoteràpies contra el neuroblastoma.

» Més informació: web de l’IBEC [+]