18.10.2021

Més de 1.750 estudiants de tot Catalunya participen en l’arrencada de la 2a edició de “Reimagina la Ciència”

Més de 1.750 joves estudiants de secundària de tota Catalunya participen en l’arrencada de la segona edició de “Reimagina la ciència: Assajos clínics, recerca i desenvolupament de medicaments”, un programa impulsat per Novartis en col·laboració amb el Parc Científic de Barcelona i Big Van Ciencia que vol apropar la recerca clínica tant a l’alumnat com al professorat per reflexionar junts, i a través de nous formats, sobre la importància, desenvolupament, i els factors i actors que hi intervenen.

Per inspirar als més joves en les seves propostes, els científics de Big Van Ciencia han dut a terme diferents sessions d’espectacles de monòlegs científics a l’Auditori del Parc Científic de Barcelona, però també han apropat l’activitat als centres via streaming per a adaptar-se a la situació excepcional causada per la pandèmia. D’aquesta manera, un total de 52 centres educatius de diferents punts de la geografia catalana s’han inscrit per a motivar al seu alumnat a participar en activitats relacionades amb la ciència i la recerca.

“A Novartis som conscients que complir amb el nostre propòsit de reimaginar la medicina no és possible sense la implicació, interès i reflexió de les noves generacions, a qui volem acostar la ciència perquè es converteixin en els investigadors del demà. Per això, per segon any consecutiu, hem impulsat aquest programa amb l’objectiu d’encuriosir molts joves estudiants i despertar així vocacions a futures generacions d’investigadors i investigadores”, afirma Javier Malpesa, responsable de Recerca Clínica de Novartis.

Per la seva banda, segons la directora del Parc, Maria Terrades, “amb Reimagina la Ciència volem reafirmar la nostra aposta pel foment de les vocacions STEM entre la gent jove. A més, tornem de manera presencial amb propostes de dinàmiques participatives que despertin l’interès per la investigació de les nostres noves generacions. Hem aconseguit omplir l’auditori durant tres dies amb molts joves i és probable que algun d’ells acabi dedicant-se a la ciència. Res ens faria més feliços”.

A l’abast de tots els estudiants joves de Catalunya fins al 15 de desembre

“Reimagina la Ciència: Assajos clínics, recerca i desenvolupament de medicaments” és un programa adreçat als alumnes de 1r d’ESO fins a 2n de Batxillerat d’instituts catalans. Amb l’acompanyament de Big Van Ciencia durant tot el procés, els joves estudiants tenen fins al 15 de desembre del 2021 per a presentar les seves candidatures per mitjà dels seus professors a través del web del programa Recerca en Societat [+].

Novartis, fidel al seu compromís amb les noves generacions i amb una cultura curiosa i inspiradora, ha desenvolupat juntament amb Big Van Ciencia una sèrie de materials pedagògics adaptats als currículums de l’alumnat, basats en les eines eLearning. Són materials que van acompanyats d’un curs de formació per docents amb l’objectiu d’incrementar les seves capacitats narratives i artístiques a l’hora de transmetre al seu alumnat conceptes clau relacionats amb els assajos clínics i el desenvolupament de medicaments.

Un programa per commemorar el Dia Internacional de l’Educació 2022

La iniciativa culminarà amb una gala final el gener del 2022, coincidint amb el Dia Internacional de l’Educació, en la qual els finalistes hauran d’exposar els continguts apresos en el projecte d’una forma creativa. Per a això, el programa planteja als participants la utilització del gènere teatral del monòleg humorístic per a aconseguir apropar les arts escèniques als més joves a través d’un format que els és pròxim i que utilitza un llenguatge que els resulta molt atractiu. A més dels monòlegs seran acceptades cançons, vídeos animats, sketches teatralitzats o flaix-movies. En combinar-ho amb contingut científic, el procés resulta divertit i pedagògic.

“Reimagina la Ciència” s’emmarca dintre del programa  Recerca en Societat del Parc Científic de Barcelona, que compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Ajuntament de Barcelona. El programa organitza més de 100 activitats anuals. El 2016 va ser reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona (CCP), i el 2018, amb el Premi Barcelona Innovació Educativa de l’Ajuntament de Barcelona, que reconeix les iniciatives d’innovació pedagògica que es duen a terme en la ciutat per a promoure les oportunitats formatives i la inclusió social.