El portal educatiu europeu Xplore Health s’amplia amb un nou mòdul sobre VIH/sida

By 23 d'octubre de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 23.10.2012

Avui s'ha publicat al portal educatiu europeu – liderat pel Parc Científic de Barcelona (PCB)– un nou mòdul sobre VIH/sida, elaborat conjuntament pel PCB i l'Institut d'Investigació de la Sida IrsiCaixa, amb la col·laboració de l'Obra Social "la Caixa". L'objectiu del projecte Xplore Health –finançat per la Comissió Europea, través del 7è Programa Marc, i que compta també amb el suport de la Fundació Amgen– és apropar la investigació biomèdica a l'educació, estimular el debat social, fomentar la cultura científica i inspirar a futurs investigadors, mitjançant continguts multimèdia innovadors i activitats per a joves a través d'Internet, escoles, i museus de ciències.

Sota el lema , el nou mòdul inclou una galeria multimèdia amb els següents recursos educatius: un vídeo joc on es poden comprendre els mecanismes d’actuació d’alguns fàrmacs i alhora aprendre sobre d’altres aspectes responent preguntes i superant diferents etapes, un vídeo introductori a la temàtica i dos vídeos entorn a dos projectes de recerca finançats per la Unió Europea en els què IrsiCaixa està col·laborant: CutHIVac en què s’investiga el desenvolupament d’una vacuna que es podria subministrar sense xeringa, i CHAIN, en què la recerca se centra en l’anàlisi de les resistències del virus de la sida als tractaments existents, amb la finalitat de millorar-ne la seva efectivitat.

Els nous continguts van en línia amb el Programa de Divulgació i Prevenció de la Sida que IrsiCaixa i l’Obra Social “la Caixa” impulsen des del 2010 amb el convenciment que la divulgació de continguts científics entorn a aquesta temàtica pot contribuir a la prevenció. Ambdós programes van adreçats principalment a estudiants de secundària d’entre 15 i 18 anys, tot i que també poden ser d’utilitat per a l’organització d’activitats educatives a càrrec d’entitats de la societat civil.

La galeria multimèdia sobre VIH/sida també inclou un experiment virtual, on es pot dissenyar i duu a terme un experiment per identificar un candidat a vacuna, tal i com es fa als laboratoris d’IrsiCaixa. L’eina també ofereix informació sobre per què és tan difícil trobar una vacuna per a la sida. Finalment, a la galeria multimèdia s’hi troba també un vídeo en què pacients i experts ens donen la seva opinió sobre aspectes com si s’hauria de fomentar més la prevenció o si s’haurien de fer més proves de detecció.

El mòdul també té una secció dedicada a “Recursos per a educadors” on s’ofereixen el protocol d’experiments entorn a la vacuna, jocs de cartes per fomentar debats a l’aula, i guies educatives.

Xplore Health –liderat pel Parc Científic de Barcelona– és un portal educatiu europeu sobre investigació biomèdica que ofereix continguts multimèdia innovadors i activitats per a joves a través d’Internet, escoles, i museus de ciències. El programa està dirigit a professors i estudiants, i estructurat en mòduls temàtics que giren entorn d’àrees relacionades amb la investigació actual, com ara el desenvolupament de fàrmacs, la genòmica, la biotecnologia, el càncer, la malària i la sida.

El portal va néixer amb la voluntat d’ampliar l’oferta de divulgació que ofereix el Parc Científic de Barcelona en el marc del seu programa ‘‘, que engloba 120 activitats anuals dirigides a 4.500 persones.

El projecte es desenvolupa mitjançant un consorci europeu coordinat pel Parc Científic de Barcelona, i integrat també pel Centre of the Cell de la Universitat de Londres i dues xarxes europees: l’European School Net, que engloba més de 30.000 escoles de més de 30 països, i l’European Network of Science Centres and Museums (ECSITE), que integra més de 400 museus de ciència.