Stefanie Wculek i Xavier Rovira (Crèdits: IRB Barcelona / IBEC)
 07.09.2023

Stefanie Wculek i Xavier Rovira reben un ajut ERC Starting Grant

El projecte ‘MyTissue’, liderat per Stefanie Wculek cap de grup júnior de l’IRB Barcelona, i el projecte ‘SpaceClones’, que liderarà i desenvoluparà a l’IBEC Xavier Rovira Clavé, investigador de la Stanford School of Medicine, han estat seleccionats a la convocatòria Starting Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC). Dissenyades per impulsar les carreres d’investigadors i investigadores en els seus primers anys, aquestes beques proporcionen un suport financer crucial per al talent emergent a l’àmbit científic.

El projecte ‘MyTissue’, liderat per la Dra. Stefanie Wculek, ha obtingut 1,5 milions d’euros de finançament de l’ERC per estudiar com les cèl·lules dendrítiques i els neutròfils s’adapten a diferents teixits, òrgans i condicions fisiològiques, especialment en el context de l’envelliment. El seu objectiu és descobrir els mecanismes d’adaptació que permeten a aquestes cèl·lules derivades de la medul·la òssia funcionar eficaçment en els diversos entorns que troben en els teixits de destinació. A més, la recerca abordarà com el procés d’envelliment altera aquesta interacció, comprometent la resposta immunitària i donant lloc a un sistema de defensa deteriorat.

Les cèl·lules dendrítiques i els neutròfils exerceixen la seva funció en gairebé tots els teixits del cos, però no està clar si l’efecte de l’envelliment en el seu rendiment també varia d’un teixit a un altre. Tenint en compte aquestes consideracions, el projecte examinarà una varietat de teixits, com la pell i els pulmons (teixits de barrera), el fetge i el teixit adipós (exemples de teixits metabòlics) i l’escletxa i els ganglis limfàtics (teixits del sistema immunitari).

“Comprendre la varietat que presenten en els diferents teixits aquests ‘soldats’ del sistema immunitari en òrgans joves i envellits ens permetrà dissenyar un mapa per a possibles intervencions que millorin el seu funcionament en les persones grans”, afirma la Dra. Wculek.

Wculek es va unir a l’IRB Barcelona al març d’aquest any per dirigir el Laboratori de Biologia Immunitària Innata. El grup de recerca estudia els mecanismes d’adaptació de les cèl·lules immunològiques a diferents entorns i condicions, i com es tornen disfuncionals durant l’envelliment i el càncer, la qual cosa dificulta les respostes immunitàries i genera inflamació de baix nivell a escala tissular. L’ajut ERC Starting Grant permetrà que el laboratori, que actualment compta amb cinc investigadors, s’ampliï mitjançant la contractació de dos investigadors postdoctorals i un tècnic o tècnica de laboratori.
Per a més informació: web de l’IRB Barcelona [+]

El projecte ‘SpaceClones’, presentat pel Dr. Xavier Rovira Clavé per desenvolupar-lo a l’IBEC, ha obtingut una assignació extraordinària de 2,5 M€ durant 5 anys a la convocàtoria ERC Starting Grant. El seu objectiu és desenvolupar assajos de pertorbació espacial i d’alt rendiment per obtenir comprensió causal de com les cèl·lules canceroses s’organitzen espacialment i contribueixen al desenvolupament de tumors sòlids.

Per abordar els desafiaments en la comprensió dels mecanismes moleculars i cel·lulars darrere dels comportaments clonals en els tumors, el projecte  empra un enfocament innovador que combina l’adquisició d’imatges altament multiplexades, models tumorals in vitro i in vivo, enginyeria cel·lular, microscòpia de superresolució, manipulació de petits volums de líquids i algoritmes per analitzar patrons espacials.

El Dr. Rovira Clavé, investigador a la Stanford School of Medicine, lidera aquest ambiciós projecte que promet tindre llum sobre la complexitat de l’evolució dels tumors. Rovira té àmplia experiència en el desenvolupament i l’aplicació d’assajos d’imatge d’alt rendiment, de cèl·lula única i multiplexació, així com en eines d’anàlisi de dades per dilucidar les vies moleculars que contribueixen al càncer i les malalties infeccioses,

L’originalitat i novetat del projecte li ha permès obtenir un finançament extraordinari d’1 M€ addicional al finançament estàndard de 1,5 M€ de la convocatòria, per a adquirir un equip de microscòpia d’imatge multiplexada per feix d’ions (Multiplexed Ion Beam Imaging) capdavanter a nivell internacional i que permetrà a l’IBEC desenvolupar, conjuntament amb altres incorporacions previstes, una nova plataforma singular d’alta resolució per a l’anàlisi i la caracterització de metabòlits a nivell de cèl·lula individual.
Per a més informació: web de l’IBEC [+]