Foto: Oxolife
 29.11.2021

Oxolife amplia les aliances per desenvolupar el seu fàrmac contra la infertilitat femenina

La biotecnològica Oxolife -amb seu al Parc Científic de Barcelona-, el grup de recerca de Balanç Energètic, Pubertat i Salut Reproductiva de la Universitat de Còrdova (UCO), i el grup de recerca de Creixement Humà i Desenvolupament Reproductiu de la Rutgers University, han iniciat una triple col·laboració internacional amb l’objectiu d’aprofundir sobre els mecanismes directes del fàrmac OXO-001, destinat a millorar la implantació embrionària i al tractament de la infertilitat associada a la Síndrome de l’Ovari Poliquístic (SOP).

Oxolife està desenvolupant OXO-001, un fàrmac innovador i pioner per a la medicina reproductiva: d’una banda, és capaç de potenciar i millorar el procés d’implantació de l’embrió mitjançant un efecte directe sobre l’endometri i, d’altra banda, també millora l’ovulació.

Aquest tractament donarà solució a una necessitat mèdica no coberta, ja que actualment no existeix cap fàrmac al mercat dirigit a la millora de la implantació embrionària. Després d’haver demostrat la seva eficàcia en assajos preclínics i la seva seguretat en humans, Oxolife ja ha iniciat un assaig clínic de Fase II amb el fàrmac per a demostrar la seva eficàcia en la millora de la implantació de l’embrió en dones amb infertilitat.

Oxolife també està estudiant l’ús d’OXO-001 per a tractar la infertilitat associada a la Síndrome de l’Ovari Poliquístic (SOP), on la taxa d’èxit d’embaràs encara és molt baixa malgrat els tractaments existents avui dia. De moment, el fàrmac es troba en estudis preclínics per a aquesta indicació, on ja s’ha demostrat que és capaç de recuperar l’ovulació i la capacitat reproductiva en models amb característiques de SOP.

Amb la finalitat d’obtenir més informació sobre el mecanisme d’acció d’OXO-001 i el seu potencial ús com a tractament de la infertilitat associada al SOP, Oxolife ha iniciat una col·laboració amb el grup de recerca de Balanç Energètic, Pubertat i Salut Reproductiva de la Universitat de Còrdova (UCO) i l’Institut Maimónides de Recerca Biomèdica (IMIBIC), dirigit pel Dr. Manuel Tena-Sempere, i amb el grup de recerca de Creixement Humà i Desenvolupament Reproductiu, del Laboratori Babwah a l’Escola de Medicina Robert Wood Johnson de la Universitat de Rutgers, la Universitat Estatal de Nova Jersey (Estats Units), liderat pel Dr. Andy Babwah.

El grup de l’UCO-IMIBIC compta amb una àmplia experiència en l’anàlisi dels mecanismes neurohormonals i moleculars que regeixen la regulació de la pubertat i la fertilitat, així com en l’estudi de la seva modulació per senyals metabòlics. Al seu torn, el grup del Dr. Andy Babwah, referent mundial en la recerca de la funció uterina associada a la fertilitat, està centrat en l’estudi de les funcions de diversos factors moleculars, tant en l’àmbit central en l’hipotàlem, com en l’àmbit perifèric a l’úter i la placenta.

A partir de la combinació de les tecnologies d’aquests grups experts i pioners en l’àrea, s’investigaran les millores que s’obtenen directament a l’endometri mitjançant el tractament amb OXO-001, per aconseguir la implantació de l’embrió i la recuperació de la fertilitat en models de SOP. En aquest estudi, es faran servir models de rosegadors als quals s’ha demostrat prèviament que el fàrmac millora la implantació embrionària i l’eficiència reproductiva. En concret, s’obtindran mostres de l’úter després del tractament oral amb OXO-001 per analitzar els canvis morfològics i genètics que es produeixen durant les primeres fases de l’embaràs.

Com a resultat d’aquesta recerca conjunta, es caracteritzarà el mecanisme d’acció de la molècula OXO-001. Això permetrà una millor comprensió de l’efecte del fàrmac, així com la identificació de la població de dones que podrien tenir majors beneficis amb el tractament amb OXO-001.

Segons el Dr. Ignasi Canals, CSO d’Oxolife, l’acord entre les tres entitats “suposa un model de col·laboració entre empreses biotecnològiques i centres de recerca, que permet esprémer al màxim l’experiència i el coneixement de centres pioners a fi d’accelerar el procés de desenvolupament de fàrmacs i acostar solucions mèdiques a les pacients”.

“A UCO/IBIMIC iniciem la nostra col·laboració amb Oxolife en 2020. L’experiència està sent extremadament fructífera, ja que estem ampliant el coneixement actual sobre el SOP i les seves opcions de tractament, la qual cosa ens permetrà acostar-nos cada vegada més a poder donar solucions a les dones amb aquesta condició”, afirma el Prof. Manuel Tena-Sempere.

El Prof. Andy Babwah, que participa per primera vegada en aquesta col·laboració, considera que “és emocionant poder participar en aquest projecte. Gràcies a l’experiència del meu grup de recerca, aportarem dades rellevants per a conèixer en profunditat el mecanisme d’acció d’OXO-001, una molècula prometedora en el camp de la fertilitat”.