Imatge: IN2UB.
 24.03.2022

Nous avenços en la termodinàmica del procés de plegament de les proteïnes

Els estats cinètics de les molècules tenen un paper decisiu en els processos metabòlics i fisiològics en què participen. Ara, un treball publicat a Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) ha especificat per primer cop els nivells d’energia, l’entropia i l’entalpia de l’estat de transició de la proteïna barnasa, un model de referència en l’estudi del plegament de les proteïnes. Per fer-ho s’ha fet servir un instrument de pinces òptiques que permet canviar la temperatura experimental entre 5 °C i 40 °C.

La recerca està dirigida pel catedràtic Fèlix Ritort, de la Facultat de Física i l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la UB (IN2UB), i té com a primer autor l’investigador Marc Rico-Pasto (UB). També hi col·laboren equips de la Universitat de Pàdua (Itàlia), l’Institut de Bioenginyeria de Lausana (Suïssa) i la companyia SpliceBio, amb seu al Parc Científic de Barcelona.

L’aparició de tècniques innovadores com ara les pinces òptiques o magnètiques ha revolucionat la recerca en biofísica i, en concret, l’estudi de les propietats termodinàmiques de les macromolècules: proteïnes, àcids nucleics, etc. Aquestes eines permeten manipular molècules individuals amb precisió de nanòmetres (10-9 metres) mitjançant l’aplicació de forces en el rang del piconewton (10-12 newtons).

D’aquesta manera es pot caracteritzar les propietats termodinàmiques de biomolècules complexes amb una resolució sense precedents. L’aplicació d’aquestes tècniques també ha obert nous escenaris per als estudis experimentals en el camp de la termodinàmica des d’una aproximació estadística, una interpretació de la termodinàmica que fins ara només era possible des d’una perspectiva teòrica.

Tot i això, aquestes tècniques també tenen algunes limitacions que no permeten diferenciar l’origen de les forces mesurades. Avui dia, combinar diferents tècniques per ampliar el nombre de paràmetres de control és un dels principals reptes de la biofísica. Precisament, això és el que fa fet l’equip responsable d’aquest treball, que ha introduït un controlador de temperatura en unes pinces òptiques per poder determinar, per primer cop, l’entropia i l’entalpia de formació d’una proteïna.

» Enllaç a la notícia [+]