L'inflamosoma en una cèl·lula, senyalitzat per fluorescència (Imatge: Maria Miquel / IBMB-CSIC).
 02.11.2020

Un projecte liderat per l’IBMB-CSIC assaja molècules que frenin la tempesta de citoquines causada pel SARS-CoV-2

Un equip d’investigadors liderats pel grup de Timothy Thomson de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha desenvolupat una plataforma cel·lular que permet veure en temps real la resposta cel·lular pro-inflamatòria en la infecció per SARS-CoV-2 i la seva inhibició per fàrmacs. El projecte compta amb l’avantatge que totes les molècules que estan provant són fàrmacs i compostos prèviament coneguts, que es fan servir per a altres indicacions clíniques. Això agilitzaria els procediments necessaris per a proposar, en el seu moment, l’ús en pacients amb COVID-19.

En casos greus de Covid-19, la reacció exacerbada de el sistema immunitari causa una cascada de reaccions que acaben atacant el mateix organisme de les persones infectades pel SARS-CoV-2. Ara, investigadors del CSIC han creat una plataforma cel·lular per provar de forma ràpida fàrmacs que puguin frenar la tempesta de citoquines que es desencadena en alguns pacients de Covid-19, especialment entre majors de 65 anys.

El projecte està liderat per l’equip de Timothy Thomson, de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona del Consell Superior d’Investigacions Científiques (IBMB-CSIC) i compta amb la participació de l’equip de Pablo Gastanminza, del Centre Nacional de Biotecnologia (CNB-CSIC). Aquest projecte forma part de la Plataforma Salut Global del CSIC.

La plataforma cel·lular creada per l’equip de Thomson està basada en cèl·lules epitelials, per exemple, de pulmó i cèl·lules intestinals, modificades genèticament amb balises fluorescents que permeten detectar mitjançant microscòpia la formació de l’inflamasoma quan les cèl·lules són infectades pel SARS-CoV-2 .

“L’inflamasoma és una estructura física de la cèl·lula”, explica l’investigador, “que s’acobla en resposta a senyals de dany o perill”. Està integrat per diverses proteïnes i forma part de la resposta de la immunitat innata, la primera línia de defensa de l’organisme enfront de l’atac d’agents patògens.

Amb la plataforma cel·lular, es pot visualitzar en temps real si diferents fàrmacs impedeixen la formació de l’inflamasoma en les cèl·lules infectades pel virus: si l’acoblament de l’inflamasoma -visible per fluorescencia- s’inhibeix, és que el fàrmac és efectiu sobre la resposta pro-inflamatoria. Aconseguir la inhibició de l’inflamasoma podria ser clau per frenar la reacció exacerbada del sistema immunitari, que pot acabar atacant a el propi organisme.

► Més informació: web del CSIC Catalunya [+]