Maria Terrades, directora del Parc Científic de Barcelona, durant l'acte de lliurament dels premis.
 23.03.2023

El Parc Científic de Barcelona lliura els premis de la 19a edició del programa BATX2LAB

El Parc Científic de Barcelona ha lliurat avui els premis de la 19a edició del BATX2LAB, el programa de tutories de treballs de recerca per a estudiants de batxillerat, en què han participat més de 100 persones, entre alumnat, professorat dels centres docents i personal investigador del PCB.

En aquesta edició, de les 173 sol·licituds rebudes per participar en el programa, s’han seleccionat 40 projectes. Els premis als millors treballs de recerca –un val per la compra de llibres, música o material informàtic i un xec regal per als centres docents per a la compra de material de laboratori– han estat per a:

– Sara Gannou Agadou, de l’INS Joanot Martorell, pel treball “Organismes genèticament modificats, la clau per a la investigació en malalties rares”. Tutora del centre docent: Ruth Monfort i tutor del Parc: Ramiro Illanes de l’IBMB-CSIC.

– Laura Vidal Corominas i Martina Tost Rius, de la Institució cultural CIC, pel treball “La senescència cel·lular”. Tutor del centre docent: Andreu Monclús i tutora del Parc: Valentina Ramponi, de l’IRB Barcelona.

– Ferran Lorca Talla, de l’INS Vilamayor, pel treball “Que faig per a deixar el meu genoll com nou?”. Tutores del centre docent: Irene Fraile i Noelia Teruel i tutor del Parc: Manuel Gómez de l’IBEC.

L’acte ha comptat amb la participació de Maria Terrades, directora general del Parc Científic de Barcelona; Gijs Jochems, general manager de Promega Biotech Ibérica, i Josep M. Fernández, professor de Biologia de la Universitat de Barcelona i col·laborador del BATX2LAB, acompanyats per l’alumnat i professorat d’aquesta edició.

En el transcurs de la trobada, Jochems ha impartit una xerrada sobre les sortides professionals relacionades amb les carreres STEM.

I Cristina Lampón –enginyera industrial i membre de Big Van Ciencia– ha amenitzat l’esdeveniment amb el monòleg científic “Tanquem el llaç” per divulgar la recerca d’una manera lúdica i molt atractiva.

Promoure les vocacions STEM

El Parc Científic de Barcelona ha reafirmat la seva aposta per promoure les vocacions STEM entre el jovent impulsant una nova edició del BATX2LAB amb propostes que aportin valor i li obrin els ulls a la ciència.

BATX2LAB ofereix als estudiants de batxillerat la possibilitat de dur a terme la part pràctica del seu projecte de recerca en diferents laboratoris del Parc, tutelats per personal investigador. En aquest curs acadèmic 2022-2023 han participat l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), la Universitat de Barcelona (UB), la Fundació DTI, Cytes Biotech, Oncoheroes Bioesciencies i la Plataforma de Proteòmica del PCB.

Al llarg d’aquests anys, han participat en el programa més de 800 estudiants (un 70% noies) i més 300 membres del personal investigador ubicat al PCB.

BATX2LAB s’emmarca dins del programa Recerca en Societat del Parc Científic de Barcelona, que busca establir espais de convivència entre la societat i el personal investigador, on s’acostin i puguin conversar obertament per a despertar l’esperit crític i vocacions científiques entre el jovent.

L’any 2016 va ser reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona (CCP), i l’any 2018 va rebre el Premi Barcelona Innovació Educativa en la modalitat d’educació secundària, a la primera edició d’aquests guardons, creats per l’Ajuntament de Barcelona per distingir les iniciatives d’innovació i renovació pedagògica desinteressades que entitats i centres educatius porten a terme a la ciutat per promoure les oportunitats formatives i la inclusió social.

BATX2LAB compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Ajuntament de Barcelona i, en aquesta edició, també de Promega Biotech Ibérica.