La investigadora ICREA Maria Macias (Foto: IRB Barcelona).
 23.05.2022

Desvelat el mecanisme d’acció del solnatide, un possible tractament per a l’edema pulmonar

Una col·laboració liderada per la Dra. Maria Macias, investigadora ICREA a l’IRB Barcelona, ubicat al Parc Científic de Barcelona, i la Dra. Susan Tzotzos, de la biotec austríaca Apeptico, ha desvetllat l’estructura del solnatide, un pèptid sintètic que s’està provant per al tractament de l’edema pulmonar. En concret, el projecte ha permès detallar el mecanisme d’interacció d’aquesta molècula amb el canal de sodi ENaC de la cèl·lula, responsable de l’eliminació del líquid pulmonar. El treball es publica a la revista Computational and Structural Biotechnology Journal.

Apeptico, propietària del solnatide, treballa amb aquest pèptid sintètic des de fa molts anys, estudiant la seva funció biològica. En aquests moments, la molècula està en fase d’assajos clínics per tractar l’edema pulmonar de pacients amb Síndrome de distret respiratori agut (SDRA), així com pacients de COVID-19 greus, amb SDRA.

“El nostre treball s’ha centrat a descriure l’estructura del pèptid i proposar un mecanisme d’acció per obrir la porta a possibles millores en la seqüència, és a dir, a petites modificacions que ho puguin fer més eficaç”, explica la Dra. Maria Macías, cap del laboratori de Caracterització Estructural de Conjunts Macromolecularsde l’IRB Barcelona.

Interacció proposada del solnatide amb el canal de sodi ENaC (Imatge: IRB Barcelona).

Una hèlix i un dipol

L’estructura del canal de sodi de les cèl·lules ja estava parcialment descrita, però quedava una regió, menys estructurada, que encara no es coneixia. En aquest treball, els investigadors han emprat eines de predicció d’estructura incloent-hi Alphafold, per identificar una regió helicoidal alineada amb la membrana cel·lular, per la part citoplasmàtica. Aquesta hèlix tindria una regió amb càrrega positiva i una altra amb càrrega negativa.

El solnatide, per la seva banda, també tenia una regió anomenada dipol, amb una càrrega negativa i una altra positiva. Així, els investigadors van poder predir que aquest seria el punt d’interacció entre les dues estructures i com es posicionaven per a aquesta interacció.

En aquest estudi també han col·laborat investigadors de la biotec catalana BCN Peptides a Barcelona (Espanya), i de les universitats americanes Medical College of Georgia at Augusta University y Emory University School of Medicine, a Atlanta.

» Article de referència:
Conformational ensemble of the TNF-derived peptide solnatide in solution Pau Martin-Malpartida, Silvia Arrastia-Casado, Josep Farrera-Sinfreu, Rudolf Lucas, Hendrik Fischer, Bernhard Fischer, Douglas C. Eaton, Susan Tzotzos & Maria J. Macias. Computational and Structural Biotechnology Journal (2022) DOI: 10.1016/j.csbj.2022.04.031

» Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]