Representants de l'IRB Barcelona, ICREA, Ona Therapeutics i dels fons d'inversió el dia de la signatura de la ronda Sèries A (Foto: IRB Barcelona).
 28.04.2022

Premi Nacional d’Innovació a l’IRB Barcelona per la creació de la biotecnològica Ona Therapeutics

En el marc dels Premis Nacionals de Recerca 2021 -atorgats per la Generalitat de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)- l’IRB Barcelona i ICREA han estat guardonats amb el “Premi Nacional d’Innovació a la Creació d’una Empresa de Base Científica” per la constitució de la spin-off Ona Therapeutics. Fundada l’any 2019 al Parc Científic de Barcelona pel Dr. Salvador Aznar-Benitah i la Dra. Valerie Vanhooren, la biotecnològica centra la seva activitat en el descobriment i desenvolupament de medicaments biològics dirigits al metabolisme dels lípids per tractar el càncer metastàtic.

La base científica d’Ona Therapeutics part dels resultats publicats en 2017 en la revista Nature pel Dr. Aznar-Benitah, que demostren que el bloqueig de les rutes que permeten el metabolisme dels greixos prevé la formació de metàstasi i és potencialment capaç d’eliminar les ja existents.

La companyia es va posar en marxa amb el suport d’Asabys Partners i va tancar una ronda de finançament Sèries A de 30 M€ el 2020 amb la participació d’Alta Life Sciences, Ysios Capital, FundPlus (Bèlgica) i BPI France (França).

“Ona Therapeutics és fruit d’una recerca fonamental, duta a terme a l’IRB Barcelona, per entendre i atacar el problema de la metàstasi. Una de les funcions del nostre Institut és generar coneixement per curar malalties que actualment no disposen de tractaments efectius i fer que aquest coneixement pugui arribar a beneficiar a la societat, en forma de noves teràpies. Ona Therapeutics és el vehicle que ha de permetre que aquesta recerca arribi al pacient”, explica el Dr. Francesc Posas, director de l’IRB Barcelona.

L’aposta per la innovació de l’IRB Barcelona ha donat lloc a la creació de 7 spin-offs que, en total, han generat inversions per valor de 50 milions d’euros, segons l’Informe de la BioRegió 2021, que publica Biocat. “La creació d’Ona Therapeutics s’emmarca en un espai privilegiat, en el qual l’experiència prèvia i l’esperit emprenedor que fomentem en l’Institut ens permeten identificar les tecnologies més prometedores i acostar-les al mercat”, afirma la Dra. Cristina Horcajada, cap del departament d’Innovació de l’IRB Barcelona.

“Quan identifiquem les cèl·lules responsables d’iniciar la metàstasi, vam veure que eren molt dependents del metabolisme dels greixos i que, bloquejant la incorporació d’àcids grassos, la metàstasi no tenia lloc. De seguida vam ser conscients que aquest descobriment tenia un enorme potencial terapèutic i això va establir les bases d’Ona Therapeutics”, explica el Dr. Aznar-Benitah, cofundador d’Ona Therapeutics, investigador ICREA i cap del laboratori de Cèl·lules Mare i Càncer de l’IRB Barcelona.

» Enllaç a la notícia: web de l’IRB Barcelona [+]