Imatge: IRB Barcelona.
 13.04.2021

L’IRB Barcelona adquireix un microscopi punter i únic a Espanya

L’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), ha adquirit, gràcies al suport de la Fundació BBVA, un microscopi punter que permetrà accelerar la investigació del càncer. Aquesta nova tecnologia en microscòpia confocal avançada és única a Espanya i permetrà accelerar la lluita contra el càncer, fent possibles projectes innovadors de recerca. A més de l’aportació de la Fundació, el nou equipament, ha estat cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i pel propi Institut, ubicat al Parc Científic de Barcelona.

L’equip de microscòpia confocal avançada té una incubadora de cèl·lules i un robot, que permet dur a terme experiments de llarga durada de manera automatitzada. La nova tecnologia s’emprarà en nombrosos projectes, en concret en aquells que investiguen el procés de plasticitat cel·lular, clau en la reaparició del tumor després del tractament, o la destinació de cèl·lules individuals dins del tumor.

“El microscopi que hem adquirit ens permetrà posar en marxa noves línies de recerca en càncer. Per a l’IRB Barcelona, el suport de la Fundació BBVA és fonamental, perquè ens permet ser més competitius com a centre i abordar reptes científics més ambiciosos”, explica el Dr. Francesc Posas, director de l’IRB Barcelona.

La Fundació BBVA dóna suport a la investigació de l’IRB Barcelona formant part del seu patronat, finançant projectes de recerca en càncer i metàstasi i promovent la divulgació del coneixement científic a través de destacats congressos internacionals.

Organoides i el destí de les cèl·lules individuals en el tumor

El microscopi s’ha ubicat a la Plataforma de Microscopia Digital Avançada de l’IRB Barcelona, que dirigeix Julien Colombelli, i s’utilitzarà per treballar amb organoides: mini-càncers cultivats al laboratori que permeten estudiar cèl·lules canceroses en un entorn tridimensional, que simula les seves condicions fisiològiques. L’objectiu és analitzar els diferents tipus de cèl·lules que formen un tumor i la interacció d’aquestes amb altres cèl·lules del seu entorn, com poden ser les cèl·lules del sistema immune.

Imatge: IRB Barcelona.

Els tumors són heterogenis, i se sap que estan formats per diferents tipus de cèl·lules que tenen diferents papers. Entendre els mecanismes i identificar les cèl·lules responsables de regenerar el tumor després del tractament (ja sigui per cirurgia, radioteràpia o quimioteràpia) o saber quines són les que presenten la capacitat d’escapar del tumor i colonitzar altres òrgans vitals causant metàstasi és crucial en la recerca de noves teràpies.

Tecnologia d’última generació per accelerar la recerca

El nou equipament és un microscopi invertit, robotitzat i automatitzat, per a la captura d’imatges de fluorescència de cèl·lules vives cultivades en 3D i / o organoides. És capaç d’aconseguir una resolució cel·lular o subcel·lular amb confocalitat d’alt rendiment. Permet, a més, la realització de diversos experiments en paral·lel, en disposar d’una incubadora robotitzada integrada en el microscopi per carregar múltiples mostres en seqüència, accelerant així els projectes d’investigació.

“En un microscopi convencional, un científic fent un experiment que durés dues setmanes, bloquejaria totalment l’equip durant aquest temps. Amb aquest equip, podem tenir fins a 20 persones fent experiments durant aquestes dues setmanes, això vol dir que és fins a 20 vegades més productiu, perquè pot entrellaçar experiments automàticament. En definitiva, aquest equip obre la possibilitat a realitzar experiments que abans no arribaven a plantejar-se”, assenyala Colombelli.

» Més informació: web de l’IRB Barcelona [+]