L’Institut de Recerca Biomèdica, el centre de recerca més gran del Parc Científic de Barcelona

By 14 d'octubre de 2005novembre 16th, 2020No Comments
 14.10.2005

El Parc Científic de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Generalitat de Catalunya han creat la Fundació IRB, per atorgar a l' (IRB) una entitat jurídica per gestionar el futur del centre que encapçala la recerca pública al PCB. El primer patronat de l'entitat ha nomenat director de l'IRB a Joan J. Guinovart, investigador i catedràtic del Departament Bioquímica i Biologia Molecular de la UB. En aquesta nova etapa, l'investigador Joan Massagué s'integrarà també en l'equip de direcció del centre.

L’activitat de l’IRB va començar a les instal·lacions del PCB, a iniciativa de la UB, per coordinar i impulsar la recerca d’excel·lència en l’àmbit de la biomedicina. En aquest sentit, el PCB s’ha consolidat com un entorn favorable pel naixement d’aquests centres, essent l’IRB el primer en adquirir una entitat jurídica pròpia.

L’IRB té com a objectiu esdevenir un centre de referència internacional en l’àmbit de la biomedicina, adherint-se als principis de qualitat i independència científica que caracteritzen els centres d’investigació punters. Actualment, l’IRB engloba 17 grups formats per uns 300 investigadors que provenen principalment de la Universitat de Barcelona (UB) i de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA). També s’hi integraran grups del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).

La recerca de l’IRB s’estructura en cinc programes, definits segons criteris d’oportunitat científica, i tenint en compte les àrees d’excel·lència preexistents i aquelles que es consideren més prometedores. Els programes se centren en els àmbits de Biologia Cel·lular i del Desenvolupament, Biologia Estructural i Computacional, Medicina Molecular, Química i Farmacologia Molecular i Oncologia Traslacional i Aplicada. Aquest darrer programa s’inicia ara sota l’impuls de Joan Massagué, que a més dirigirà el nou “Laboratori per a la recerca en metàstasis tumorals” (METLAB).

L’IRB comptarà a més amb un Comitè Assessor Extern que portarà a terme una avaluació dels programes per garantir la qualitat científica de la seva recerca, garantint que l’activitat investigadora del centre es mantingui dins de l’avantguarda.

La constitució de la Fundació IRB, amb una dotació de 41 milions d’euros en quatre anys, permet la promoció de la recerca biomèdica i l’impuls de la interacció amb altres entitats i grups d’investigació, a més de potenciar i coordinar la recerca interdisciplinària en biomedicina. Així mateix, la nova entitat crearà un entorn adient per potenciar les activitats d’innovació i transferència de coneixement i tecnologia, i posarà a l’abast de les institucions sanitàries totes les seves capacitats científiques i tecnològiques en el marc del PCB.