Sense categoria

L’heparina mostra una doble activitat contra la malària

By 7 juliol 2014novembre 16th, 2020No Comments
L'heparina obre la porta a una prometedora estratègia per al tractament de la malària.
 07.07.2014

L’heparina mostra una doble activitat contra la malària

Un estudi en què col·laboren investigadors de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) –amb seu al Parc Científic de Barcelona–, del Centre de Recerca en Salut Internacional de Barcelona (CRESIB) –centre d'investigació d'ISGlobal–, del Departament de Fisicoquímica de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona (UB) i dels Centres Científics i Tecnològics de la UB (CCiTUB) obre la porta a millorar el tractament amb heparina contra la malària atès la seva activitat additiva com a fàrmac i com a element vectoritzador específic d'altres antimalàrics.

L’estudi publicat a Nanomedicine (doi:10.1016/j.nano.2014.06.002) explora si l’heparina que ha mostrat tenir activitat contra la malària i afinitat d’unió específica per als glòbuls vermells infectats per Plasmodium falciparum respecte els glòbuls no infectats, pot mostrar ambdues propietats i unir-les en una estratègia d’administració de fàrmacs contra la malària. En aquest cas l’heparina tindria un doble paper com antimalàric i com a element de focalització de les nanopartícules carregades amb fàrmacs que actuarien en unir-se als glòbuls vermells infectats.

L’heparina, adsorbida electrostàticament sobre els liposomes amb càrrega positiva i carregats amb primaquina, medicament antimalàric, va ser capaç de triplicar l’activitat en cultius de P. falciparum del fàrmac encapsulat. En concentracions inferiors a les que indueixen anticoagulació de la sang de ratolí in vivo, l’activitat parasiticida va resultar ser la suma de les activitats separades d’heparina lliure com antimalàric i d’heparina unida al liposoma com a element vectoritzador per a la primaquina encapsulada.

Els investigadors van observar mitjançant imatges de fluorescència confocal i de microscòpia electrònica que al cap de 30 minuts d’haver tractat glòbuls vermells infectats per Plasmodium amb heparina, aquesta havia penetrat en els paràsits intracel·lulars.

Xavier Fernández-Busquets, investigador ISGlobal i IBEC i coordinador de l’estudi, explica que “aquests resultats obren la porta a millorar el tractament amb heparina contra la malària degut a la seva activitat additiva com a fàrmac i com a element vectoritzador específic d’altres antimalàrics; però, serà necessari realitzar més assaigs per comprovar el paper de l’heparina en pacients infectats per Plasmodium“.

Enllaç a la notícia [+]