Sense categoria

La Plataforma Drug Discovery del PCB liderarà un projecte sobre reposicionament de fàrmacs per a malalties rares

By 23 de gener de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 23.01.2012

L'Instituto de Salud Carlos III (ISCIII) finançarà el projecte de recerca "Reposicionamient de fàrmacs per a malalties rares", liderat per la Plataforma Drug Discovery (PDD) del Parc Científic Barcelona, i en què també hi participa Jordi Mestres, coordinador del grup de recerca en Quimiogenòmica de l'IMIM (Institut de Recerca Hospital del Mar) i de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), juntament amb Mabel Loza, de la Universitat de Santiago de Compostela (USC). Es tracta d'una de les tres propostes aprovades per l'ISCIII, en el marc de l'International Rare Diseases Research Consortium (IRDiRC), una iniciativa internacional que va sorgir el 2011 a proposta de la Comissió Europea i de l'Institut Nacional de la Salut dels Estats Units (INH).

La finalitat de l’IRDiRC és aprofundir i avançar en el coneixement de les malalties minoritàries, desenvolupar noves estratègies terapèutiques i diagnòstiques en malalties rares i fomentar els registres globals sobre la base de registres estatals. Espanya va ser el primer país europeu que va signar l’adhesió al Consorci; el seu compromís és dedicar 10M€ en els propers 5 anys (2012-2016), a través de l’ISCIII.

En aquest sentit, l’Institut de Salut Carlos III va llançar una convocatòria de projectes col·laboratius (Convocatòria IRDiRC) i van resultar aprovades les següents propostes: el reposicionamient de fàrmacs per a malalties rares; l’engegada d’un registre nacional de malalties rares, recolzant-se en els registres autonòmics; i una investigació traslacional, experimental i terapèutica sobre la malaltia de Charcot-Marie-Tooth.

Els tres projectes seleccionats seran liderats per Jordi Quintana, responsable de la Plataforma Drug Discovery del Parc Científic Barcelona; Manuel Posada, director de l’Institut d’Investigació de Malalties Rares (IIER); i Francisco Palau, director científic del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de Malalties Rares (CIBERER), i tindran una durada de 2, 3 i 5 anys, respectivament, i un finançament total de 5,750 milions d’euros.

“El projecte de reposicionament de fàrmacs per malalties rares que coordinarem des del PCB –amb la col.laboració de la Universidad de Santiago de Compostela (USC) i l’Institut Municipal d’Investigació Mèdica (IMIM) de Barcelona– permetrà establir una base de dades anotada d’interaccions de fàrmacs emprats per altres malalties, amb proteïnes relacionades amb les malalties rares. Les prediccions generades seran validades experimentalment, i això podria accelerar la investigació clínica de l’eficiència d’aquests fàrmacs coneguts per a determinades malalties rares”, afirma Jordi Quintana, director de la PDD del PCB i director tècnic de Desenvolupament de Negoci Científic del PCB.

La Plataforma de Drug Discovery (PDD) és una plataforma tecnològica del Parc Científic Barcelona, creada l’any 2007 amb l’objectiu de fer recerca, incorporar tecnologia i oferir serveis a entitats públiques i privades de recerca i desenvolupament a l’àmbit del descobriment de fàrmacs. Els clients als quals s’adrecen els serveis oferts per la PDD pertanyen als sectors de la indústria químico-farmacèutica, biofarmacèutica, agroalimentària, veterinària, biomèdica, entre d’altres, i també a grups de recerca d’universitats, instituts i entitats de recerca del sector públic. La recerca de la PDD està focalitzada en l’aplicació de tecnologies computacionals al procés de R+D de noves entitats amb activitat terapèutica, des de la idea inicial fins a la fase d’investigació clínica.

La Plataforma coordina també la iniciativa espanyola en chemical biology, el projecte ChemBioBank, la finalitat de la qual és la generació d’una biblioteca ordenada de compostos amb possibles activitats terapèutiques; la caracterització de les activitats d’aquests compostos en assajos de screening virtuals i experimentals; i la generació d’una base de de dades anotada químico-biològica, consultable remotament, que inclou les estructures dels compostos de la biblioteca ChemBioBank i les activitats virtuals i experimentals associades a aquests compostos.