26.01.2022

La inversió en ‘startups’ de salut a la BioRegió de Catalunya torna a superar els 200 M€ el 2021

La inversió en startups de salut de la BioRegió continua a l’alça i ha tornat a superar la barrera dels 200 M€ per segon any consecutiu. En total, han aixecat 238 M€, la xifra més alta registrada fins a la data, segons es desprèn de l’Informe de la BioRegió 2021 impulsat per Biocat, juntament amb CataloniaBio & HealthTech i ACCIÓ. El finançament provinent de capital risc (venture capital) ha estat el principal motor d’aquest creixement, i ja representa el 79% del total de capital aixecat, una xifra que s’ha triplicat respecte al 2019.

L’estudi s’ha presentat aquest matí en un format híbrid, presencial a l’Auditori AXA (Barcelona) i per streaming. A l’acte, clausurat pel president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, hi van participar  Robert Fabregat, director general de Biocat, Jaume Amat, president de CataloniaBio & HealthTech, Silvia Ondategui, Partner Life Sciences a Ernst & Young i Natàlia Mas, consellera celegada d’ACCIÓ i directora general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya.

Un sector en  creixement, tot i la pandèmia

L’Informe de la BioRegió 2021 recull els principals indicadors d’innovació en salut i les dades macroeconòmiques del sector de les ciències de la vida i la salut a Catalunya actualitzades a desembre 2021, incloent-hi les xifres d’inversió.

Segons l’estudi, les startups de salut de la BioRegió han aixecat 238 milions d’euros  d’inversió, la xifra més alta registrada fins la data. El finançament provinent de capital risc (venture capital) ha estat el principal motor d’aquest creixement, acumulant més de 187 milions d’euros i representa el 79% del total de capital aixecat, una xifra que s’ha triplicat respecte al 2019.

El 83% del capital aixecat ha estat en operacions que compten amb inversors internacionals. De fet, més del 90% de les operacions de més de 10 milions d’euros estan “sindicades” (compartides) entre inversors establerts a la BioRegió i inversors internacionals. En aquest sentit, el nombre d’inversors internacionals que han participat en rondes s’apropa ja al  centenar, i gairebé s’han doblat des de 2019. Provenen majoritàriament d’Europa (51) i els Estats Units (31), i entre els quals destaquen firmes o corporate ventures internacionals com Boheringer, Kurma Partners, Idinvest, Pontifax, Roche o Wellington.

En el 2021 es van tancar un total de 36 operacions, un nombre inferior respecte l’any anterior (41), però superior quant a import mitjà per operació. Cal esmentar, un any més, la inversió canalitzada a través de fons de crowdequity, que supera anualment els 10 milions des de 2019.

“L’any 2021 ha estat, sens dubte, un any excepcional”, declara Robert Fabregat, director general de Biocat. “L’ecosistema ha seguit creixent tot i la pandèmia, generant recerca i innovació d’enorme valor i atraient inversió local i internacional. Hem de posar els nostres esforços en facilitar l’adopció tecnològica pel sistema  i en aprofitar el creixement exponencial del segment d’empreses i entitats que  treballen en teràpies emergents i en tecnologies transformadores i digital  health, per tal d’accelerar l’impacte directe en la salut i benestar de la  ciutadania” .

El ritme de creació d’startups dels darrers anys presenta  una mitjana d’una nova empresa per setmana, amb un avançament destacat de les biotecnològiques que treballen en teràpies, que han crescut un 31% des de 2018. La major part d’aquestes companyies són spinoffs sorgides d’instituts de recerca i universitats.

A l’apartat de grans operacions, i tot i que enguany no han tingut lloc sortides a borsa, cal subratllar el nombre d’exits empresarials  (adquisicions) de companyies locals a altres empreses, majoritàriament americanes, d’entre les quals destaca GoodGut, una spinoff de la UdG i de l’IDIBGI, que ha estat adquirida per la multinacional farmacèutica catalana HIPRA. “Aquesta operació és un clar exemple de la cooperació entre empreses i del  rol tractor que les empreses ja consolidades han de jugar a l’ecosistema català per tal de seguir apropant les solucions innovadores als pacients i al sistema de salut”, declara Jaume Amat, president de CataloniaBio & HealthTech.

L’Informe 2021 també repassa altres indicadors macroeconòmics i d’innovació del sector de ciències de la vida i la salut, com la facturació i l’ocupació de les empreses, que s’han incrementat tot i la pandèmia, i que han impactat en l’augment del PIB sectorial, que ja representa el 8,7% del  PIB de Catalunya (un 1,4% més que el 2018). El sector aglutina més de 1.300 empreses que exporten més del 50% de productes de ciències de la vida i  la salut de l’estat d’espanyol, que dona feina a 244.000  persones (més del 8% de  la població ocupada de Catalunya)  i que es consolida com un dels hubs més atractius d’Europa amb l’aterratge constant de centres d’innovació internacionals.

En aquest sentit, segons ha anunciat la directora general d’Indústria i  consellera delegada d’ACCIÓ, Natàlia Mas, “Catalunya ha captat més de 700 milions d’euros d’inversió estrangera  directa (fDi Markets) en els darrers cinc anys en l’àmbit de les ciències de la vida i la salut provinents sobretot d’Alemanya, Estats Units, França i el Japó, unes inversions estrangeres que s’han traduït en la creació de 3.000 llocs de treball qualificats”. Mas ha destacar també que l’informe posa de manifest que “Catalunya és un entorn únic a Europa per la combinació d’un fort teixit industrial local de la salut i les ciències de la vida, l’ecosistema d’startups punteres, la presència de multinacionals referents d’aquest àmbit i el potent teixit d’entitats de recerca”.

» Informe de la BioRegió 2021 [pdf]

» Més informació al web de Biocat [+] i CataloniaBio & HealthTech [+]