Inventum: la recerca i la transferència de coneixement com a joc

By 8 de novembre de 2011No Comments
 08.11.2011

Inventum: la recerca i la transferència de coneixement com a joc

El rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez, ha presentat avui, dimarts 8 de novembre, a l'Aula Magna de l'Edifici Històric de la Universitat el joc Inventum, que té l'objectiu fomentar de manera lúdica el talent innovador i la transferència de coneixement. La iniciativa ha estat promoguda per la UB i la Fundació Bosch i Gimpera, amb seu al Parc Científic Barcelona i té també el suport del Ministeri de Ciència i d'Innovació-Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia,

En l’acte de presentació han intervingut també la directora general de la Fundació Bosch i Gimpera, Carme Verdaguer, el cap de la Unitat del Foment de la Cultura Científica de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, César López, i l’autor d’Inventum, el creador professional de jocs Oriol Comas.

Contractar investigadors, aconseguir recursos i disposar dels equipaments adients són reptes que han de superar les universitats per assolir coneixements que signifiquin avenços per al conjunt de la societat. A l’hora de dur a terme aquesta tasca, els ajuda el fet de tenir suport de les empreses i institucions, o realitzar projectes de recerca conjunts amb altres centres d’arreu. Aquest dia a dia del món universitari i de la recerca és, també, el que afronten els jugadors d’Inventum.

Es traca d’un joc col·laboratiu en el qual cada jugador té la identitat d’una universitat i en què cal unir esforços per assolir avenços com ara el descobriment de la penicil·lina, la troballa de la tomba de Tutankamon o la seqüenciació del genoma humà, entre d’altres. Els jugadors, cadascun dels quals té, a més, uns objectius particulars —en nom de la universitat de la qual porta el nom com a jugador—, hauran d’afrontar l’atzar dels daus i ser hàbils per jugar estratègicament les cartes. El que es pretén és explicar d’una manera atractiva el paper dels diferents agents implicats en el procés de transferència de coneixement.