Reimagina la Ciencia
 16.12.2022

El projecte sobre assaigs clínics ‘Vacúnate, Jose’, del centre Sant Gabriel de Viladecans, s’imposa a la final de ‘Reimagina la Ciència’ a Barcelona entre prop de 70 candidatures presentades

Novartis, el Parc Científic de Barcelona (PCB) i Big Van Ciència han anunciat aquest dijous, 15 de desembre, el vídeo guanyador de la tercera edició de Reimagina la Ciència: Vacúnate, Jose, del centre Sant Gabriel de Viladecans. El projecte guanyador va ser el desenvolupat pels alumnes Noah Allard, Daniel Delgado i Yasmín Güell, amb la coordinació del professor Carlos Giménez.

La gala final ha tingut lloc al Parc Científic de Barcelona i ha combinat monòlegs en directe amb la projecció dels vuit vídeos seleccionats en aquesta edició, que s’han imposat entre els 67 vídeos presentats. L’esdeveniment s’ha retransmès per streaming i romandrà disponible perquè qualsevol persona interessada pugui gaudir dels projectes finalistes: No hace falta ser una genia… pero ayuda (Col·legi Sant Gabriel de Viladecans); Biomedicina (Providència del Cor de Jesús); 4 fases (IES Ramon Coll i Rodés); Fases de ensayos clínicos (IE Lloret de Mar), Ensayos clínicos (IES Ramon Coll i Rodés), Reportaje de un ensayo clínico (Escola Pia de Balmes); Fármaco Z (FEP Santa Teresa Lisieux); i el guanyador, Vacúnate, José (Col·legi Sant Gabriel de Viladecans).

L’acte, conduït per Helena González de Big Van Ciència, ha comptat amb la presència de Ramon Maspons, director de l’àrea d’Innovació i Prospectiva d’AQuAS, Esther Serra, Head Development Unit Oncology a Novartis i Maria Terrades, directora del Parc Científic de Barcelona.

Reimagina la Ciència és un programa divulgatiu adreçat a alumnes i docents que aquest any ha comptat amb la participació de prop de 2.000 estudiants de tot Catalunya, amb el propòsit de despertar les vocacions científiques entre les generacions més joves.

En aquesta 3a edició, els estudiants han presentat les seves propostes creatives en què expliquen com veuen i interpreten ells el món dels assaigs clínics mitjançant una representació artística: vídeos, cançons, esquetxos o flashmobs. Els alumnes s’han submergit en continguts científics com els assaigs clínics, la investigació i el desenvolupament de medicaments en un procés d’aprenentatge que combina la ciència amb les arts escèniques. Fidel al compromís de Novartis amb la societat per reimaginar la medicina, aquesta iniciativa pretén generar un impacte positiu en els més joves acostant-los el coneixement científic i l’esperit crític perquè ells mateixos puguin reimaginar la ciència.

Metodologia i procés de selecció de candidatures

En una primera fase durant el mes d’octubre, per inspirar els més joves en l’elaboració de les seves propostes, els científics de Big Van Ciència van fer sessions presencials del seu espectacle de monòlegs científics amb l’assistència de 1.905 alumnes de tota la geografia catalana. A més, el programa va oferir materials de formació sobre assaigs clínics al professorat dels centres educatius; un aprenentatge que afavoria, també, el coneixement d’eines d’eLearning i arts escèniques perquè poguessin desenvolupar-lo posteriorment a l’aula. D’aquesta manera, es va potenciar la capacitat narrativa del professorat a l’hora d’explicar conceptes científics que els alumnes, alhora, van plasmar en un vídeo de la manera més creativa i disruptiva possible.

Després de la preselecció dels 8 vídeos finalistes, un jurat, format per professionals en investigació clínica de Novartis i del PCB, així com membres del món de la comunicació i de les arts escèniques, ha anunciat durant la gala final el vídeo guanyador, Vacúnate, José (Col·legi Sant Gabriel de Viladecans). El jurat ha valorat aspectes com el contingut del vídeo, la claredat del missatge, l’exposició de l’alumnat i el carisma dels participants.

Javier Malpesa, responsable de Recerca Clínica de Novartis, afirma: “El programa Reimagina la Ciència ha tornat a demostrar el gran talent i potencial de les noves generacions. Aquesta iniciativa neix dels nostres valors i reflecteix el nostre propòsit de reimaginar la medicina, cosa que no serà possible sense la implicació dels més joves. Esperem continuar impulsant programes tan il·lusionants i dinamitzadors com aquest, que ens acostin a la societat per avançar junts cap a una medicina transformadora”.

Per part seva, la directora del Parc Científic de Barcelona, Maria Terrades, subratlla: “ens omple de satisfacció saber que, entre els centenars d’estudiants que han participat en aquesta edició, hi ha els investigadors i investigadores del demà. Projectes com Reimagina la Ciència ens ajuden a fomentar les vocacions STEM entre la gent jove per avançar cap a un futur molt prometedor per a la ciència i la salut”.