La directora d'Expoquimia, Pilar Navarro, va obrir la 1a Jornada Expoquimia BIO, assenyalant que la biotecnologia serà un dels grans atractius d'Expoquimia 2020 (Foto: Expoquimia).
 25.06.2019

Expoquimia BIO, la trobada de la biotecnologia amb la indústria del futur

Les respostes que pot oferir la biotecnologia als grans reptes de la societat actual van centrar la primera  Jornada Expoquimia BIO, celebrada el dimecres 19 de juny a l'Hotel NH Madrid. Expoquimia BIO és una de les grans apostes de la 19a edició d'Expoquimia –que tindrà lloc del 2 al 5 de juny de 2020 a Fira Barcelona– i englobarà un espai expositiu propi, seminaris i esdeveniments de partnering associats per generar noves oportunitats de negoci entre empreses biotec i companyies innovadores de la indústria química, farmacèutica, alimentària, cosmètica i energètica. Asebio, Biocat, CataloniaBioHT, EDB Group, l’Escola d’Enginyeria de la Universitat Autònoma de Barcelona, Sebiot, SusChem i el Parc Científic de Barcelona col·laboren en aquesta nova iniciativa.

Sota el lema “Biotecnologia: Transformant la indústria per a donar resposta als grans reptes socials”, companyies biotec i empreses de diferents sectors industrials es van reunir a la primera Jornada Expoquimia BIO amb l’objectiu d’aprofundir en la convergència entre indústria i biotecnologia per fer front al canvi climàtic, la producció sostenible de matèries primes i d’energia neta, i el desenvolupament de noves solucions de salut.

La directora d’Expoquimia, Pilar Navarro, va obrir la sessió, assenyalant que la biotecnologia serà un dels grans atractius d’Expoquimia 2020, ja que aquesta disciplina aplicada als processos tradicionals aporta grans beneficis. Després de Navarro, va prendre la paraula Ion Aracena, director general de l’Asebio, que va afirmar que “el sector biotecnològic espanyol és una realitat i no un sector emergent”, que factura més de 7.000 milions d’euros i dóna feina a 177.000 professionals.

La directora de la planta mABxience a Lleó, Luisa Amoedo, va explicar la necessitat que té la indústria farmacèutica per abordar el repte de la producció biotecnològica i va donar a conèixer els treballs d’aquesta companyia que fabrica anticossos bio. Amoedo va denunciar que, fins aquest moment, hi ha hagut “poca evolució en subministraments i proveïdors especialitzats per a la producció de fàrmacs biotecnològics”.

El científic de l’Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes del CSIC de València, Diego Orzáez, va analitzar l’impacte de la tecnologia CRISPR en la biotecnologia alimentària, la qual, segons va manifestar, “ens permet reescriure el genoma de forma precisa i barata, a l’abast dels productors agrícoles locals per a resoldre els seus problemes específics”.

Posteriorment, Antonia Rojas, responsable del laboratori de bioenergies de la companyia ADM Biópolis de València, va explicar com els biocombustibles poden ser una alternativa real als combustibles fòssils, altament contaminants i va revelar que “el principal repte és la viabilitat industrial de les solucions sorgides de la biotecnologia”.

La doctora Maria Auxiliadora Prieto, coordinadora de la plataforma SusPlast del Centre d’Investigacions Biològiques del CSIC, va comentar la importància d’impulsar la producció de bioplàstics com a solució a la contaminació generada pels plàstics i va assenyalat que “el 2030, tots els envasos de plàstic de la Unió Europea haurien de ser reciclables”.

L’aposta d’Expoquimia 2020 per la biotecnologia

Els nous materials i processos i, en especial, els vinculats amb la biotecnologia, són uns dels punts forts de la 19a edició d’Expoquimia, la Trobada Internacional de la Química de Fira de Barcelona, que se celebrarà del 2 al 5 de juny de 2020 al recinte de Gran Via.

Aquesta aposta es materialitza en la iniciativa Expoquimia Bio, que acollirà un espai expositiu propi, esdeveniments de partnering i networking i seminaris per connectar companyies innovadores de la indústria química, farmacèutica, alimentaria, cosmètica i energètica, amb empreses biotec, que donen resposta a les seves necessitats i transformin els seus processos de producció per a un futur més sostenible.

La celebració conjunta d’Expoquimia, Equiplast i Eurosurfas crearà una plataforma líder de la química aplicada del sud d’Europa, que assenyalarà les tendències de futur de sectors fonamentals per al desenvolupament socioeconòmic, al voltant de tres grans temàtiques disruptives: l’economia circular, la transferència de tecnologia i la transformació digital.

Juntament amb l’àmplia oferta expositiva d’Expoquimia 2020, la quinzena edició el Congrés d’Enginyeria Química del Mediterrani i les XVI Jornades d’Anàlisi Instrumental seran els pilars de coneixement i de les propostes científico-tècniques que marcaran les solucions del demà.

Seguint amb la iniciativa iniciada ara fa dues edicions, amb el lideratge de la Federació Empresarial de la Indústria Química Espanyola (FEIQUE), Expoquimia 2020 acollirà també la tercera edició del projecte Smart Chemistry Smart Future, en el qual les principals firmes del sector exhibiran les seves aportacions per a una química més sostenible, segura i eficient.