El Dr. Nuno Costa-Borges, director científic i cofundador d'Embryotools (dreta), amb l'equip de l'Institute of Life durant la roda de premsa celebrada ahir al centre hel·lè (Foto: Institute of Life d'Atenes).
 10.04.2019

Neix a Grècia el primer nadó del món amb la tècnica de transferència del fus matern desenvolupada per Embryotools

En el marc d'un assaig clínic pilot, investigadors d'Embryotools, amb seu al Parc Científic de Barcelona, i de l'Institute of Life d'Atenes han aconseguit el primer naixement registrat al món a través de la tècnica de Transferència de Fus Matern (Maternal Spindle Transfer, MST) per solucionar problemes d'infertilitat. L'Institut grec i el centre espanyol van implementar el mètode per abordar els problemes de fertilitat associats amb fallades múltiples de Fertilització in Vitro (FIV) causades per la disfunció citoplàsmica dels ovòcits o malalties genètiques mitocondrials estranyes.

Nen, sa, grec i amb un pes de 2.960 grams. Així és el primer bebè del món nascut gràcies a l’aplicació, per motius d’infertilitat, d’una nova tècnica denominada de transferència del fus matern (MST, Maternal Spindle Transfer) que revolucionarà la reproducció assistida.

El bebè va néixer ahir, dimarts 9 d’abril, a les 7. 46 hores del matí a Atenes. La seva mare és una dona grega de 32 anys que presentava una baixa resposta ovàrica. La dona acumulava dues intervencions derivades per una endometriosi i s’havia sotmès a quatre cicles de fecundació in vitro sense aconseguir cap embaràs. Després del part, la mare es troba en perfecte estat de salut.

El gran avanç científic ha estat possible gràcies al fet que investigadors del centre espanyol Embryotools, ubicat al PCB, estan participant en Grècia en un assaig clínic pilot amb dones promogut pel centre de reproducció assistida Institute of Life d’Atenes.

“La implementació reeixida i segura del mètode de transferència del fus matern, per primer cop en la història mèdica, és una revolució en reproducció assistida. Vull agrair i felicitar a tot l’equip europeu que l’ha fet possible. La nostra col·laboració amb l’Institute of Life ha aconseguit aquesta fita que ajudarà innombrables dones a realitzar el seu somni de convertir-se en mares amb el seu propi material genètic”, explica el Dr. Nuno Costa-Borges, director científic i cofundador d’Embryotools.

“Per primera vegada en el món, el dret d’una dona a ser mare amb el seu propi material genètic es va convertir en una realitat. Com científics grecs, estem molt orgullosos d’anunciar una innovació internacional en la reproducció assistida d’aquesta dimensió, i ara estem en condicions de fer possible que les dones amb múltiples cicles fallits o malalties genètiques mitocondrials estranyes tinguin un nen sa”, destaca el president de l’Institute of Life, el Dr. Panagiotis Psathas.

Una tècnica que preserva l’herència genètica

La Transferència de Fus Matern és d’una de les teràpies de reemplaçament mitocondrial que en els últims anys s’han investigat per a la prevenció de malalties que afecten els mitocondris, els orgànuls cel·lulars que es troben en el citoplasma de la cèl·lula i que s’encarreguen de subministrar energia a aquesta. La tècnica consisteix a extreure el fus meiòtic (nucli) d’un ovòcit no fecundat d’una pacient portadora de mutacions en l’ADN mitocondrial, i introduir-lo en l’òvul d’una donant amb mitocondris sans, del qual prèviament s’ha extret el seu nucli original. Després, l’ovòcit resultant és fecundat amb l’esperma de la parella.

L’equip d’Embryotools està obert a poder dur a terme un assaig d’aquestes característiques a Espanya, però el projecte no és factible de forma immediata. La Llei 14/2006, de 26 de maig, sobre tècniques de reproducció humana assistida no prohibeix específicament aquesta tècnica, però estableix en un annex les pràctiques autoritzades i preveu també un permís especial per a altres tècniques no contemplades. Així doncs, el primer pas hi hauria de ser obtenir l’aval de la Comissió Nacional de Reproducció Humana Assistida.

“La transferència de fus matern és una tècnica experimental en període de validació. Amb tot, hem de ser prudents. No es pot incorporar a la rutina de qualsevol clínica de reproducció assistida d’un dia per a un altre. Requereix una tecnologia especial i d’una extensa formació dels investigadors amb una corba d’aprenentatge llarga”, afirma la Dra. Gloria Calderón, cofundadora i directora d’Embryotools.

Notícia relacionada [+]