Leitat participa en un projecte europeu per a desenvolupar bombetes LED per ús domèstic

By 7 juliol 2010novembre 16th, 2020No Comments
 07.07.2010

El Centre Tecnològic Leitat, –present al Par Científic Barcelona, a través de la seva Divisió de Biomedicina–, i l'Institut de Microelectrònica de Barcelona-Centre Nacional de Microelectrònica (IMB-CNM) en col·laboració amb diverses entitats europees, han posat en funcionament el projecte Consumerizing Solid State Lighting (CSSL) –Il·lluminació d'Estat Sòlid a Nivell del Consumidor– que té com a objectiu principal desenvolupar una nova bombeta basada en la tecnologia Light Emiting Diode (LED) –Diodo Emissor de Llum– més econòmica, amb major eficiència energètica i que resolgui les limitacions de qualitat en aquest tipus d'il·luminació per al mercat d'ús domèstic. En el projecte CSSL participen vint-i-cinc entitats de set països de la Unió Europea (Bèlgica, França, Itàlia, Països Baixos, Regne Unit i la República Txeca).

Entre les institucions i empreses que formen part del consorci del projecte es troben, per exemple, el centre de recerca neerlandès TNO; la multinacional STMicroelectronics; la companyia NXP Semiconductors i la Universitat de Cambridge. Les empreses de subministrament elèctric British Gas New Energy i Électricité de France participaran en representació dels usuaris finals del producte. El Centre Tecnològic Leitat és el promotor del projecte a escala nacional, i en el qual també participa l’empresa Inteesa. La duració prevista d’aquest projecte d’investigació aplicada és d’uns 36 mesos i està finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació mitjançant del Pla E, i la iniciativa Tecnològica Conjunta sobre Nanotecnologia ENIAC.

La Unió Europea ha aprovat recentment el pla de retirada de les bombetes incandescents, segons el qual aquestes llums d’alt consum energètic desapareixeran de forma gradual fins la seva eliminació total en el 2012. Els LED basats en la tecnologia Solid State Lighting Diode (SSL) –il·luminació d’Estat Sòlid– i les llums fluorescents són, fins ara, les opcions més eficaces per fer front als sistemes convencionals; tot i que encara hi ha algunes dificultats tecnològiques i econòmiques per a que l’usuari domèstic pugui accedir-hi.

Pel que fa al desenvolupament tecnològic del proyecto CSSL, la Smart Systems Unit de Leitat intervindrà en la definició i en els requeriments del sistema CSSL, i en l’estudi i la definició dels escenaris domèstics per a la seva demostració. També romandrà present en l’activitat de caracterització del component elèctric, òptic i tèrmic dels dispositius SSL desenvolupats, i en els tests de vida operativa i passius accelerats, mitjançant càmeres climàtiques ubicades en les instal·lacions de Leitat. El centre tecnològic català també participarà en la creació i la validació de prototips i serà l’entitat encarregada d’organitzar conjuntament amb l’ IMB-CNM un workshopper a divulgar els resultats del projecte entre el sector industrial.

Amb més de cent anys d’història, Leitat és un centre tecnològic localitzat a Terrassa (Barcelona ) que centra la seva activitat en promoure la transferència d’R+D+I al teixit productiu. Leitat és membre de TECNIO, la xarxa que reuneix als principals agents de transferència tecnològica de Catalunya, i vol aportar solucions tecnològiques a la indústria, afegint valor als productes i procediments. La Biomed Division de Leitat –ubicada al Parc Científic Barcelona– tot i ser una unitat nova, està formada per un equip de professionals amb més de 15 anys d’experiència en el camp de la recerca oncològica bàsica i aplicada en el camp de la indústria farmacèutica. Alguns dels fàrmacs prèviament generats i desenvolupats pels membres d’aquest equip es troben actualment en assaigs clínics oncològics de fase III, II, i I.