Sense categoria

La UTOX, present entre els projectes d’investigació seleccionats a la segona convocatòria del programa CENIT

By 28 de febrer de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 28.02.2007

El projecte d'investigació «Desarrollos tecnológicos hacia el Ciclo Urbano del Agua Autosostenible» (SOSTAQUA) impulsat per la Societat General d'Aigües de Barcelona (AGBAR), en què participen de forma conjunta la Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia () del PCB i la Unitat de Toxicologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, ha estat seleccionat entre els quinze que el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç subvencionarà a través del programa de Consorcis Estratègics Nacionals en Investigació Tècnica (CENIT), que acaba de fer pública la llista de les propostes aprovades en la segona convocatòria.

El projecte del consorci SOSTAQUA s’emmarca en l’àrea de tecnologia de l’aigua i medi ambient, i té com a objectiu millorar el cicle sostenible de l’aigua. Compta amb deu línies d’investigació implicades en la gestió de l’aigua, els residus, l’obtenció d’energia i el control sanitari-ambiental, que duen a terme un total de 17 empreses, 12 organismes d’investigació públics i dues empreses col·laboradores. En concret, la subvenció que ha rebut del Ministeri és de 24 milions d’euros, que suposa un 12% del total del pressupost que el Govern s’ha compromès a destinar en aquesta segona convocatòria, que és de 200 milions d’euros durant quatre anys.

El Parc Científic de Barcelona participa en aquest projecte a través del Centre de Recerca en Toxicologia (CERETOX), que compren la Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia (UTOX) del PCB, dirigida per Miquel Borràs, i la Unitat de Toxicologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, liderada per Joan Mª Llobet. Fins ara, l’avaluació de la qualitat de l’aigua ha posat un èmfasi especial en la seguretat biològica, a partir d’estudis microbiològics i de parasitologia. La innovació que fa el CERETOX consisteix en enfocar la recerca des d’un punt de vista toxicològic, és a dir, analitza els efectes de substàncies químiques presents a l’aigua –tant abans com després del seu tractament– per determinar els possibles riscos sobre la salut humana i medi ambiental.

El programa CENIT, que s’inscriu dins la iniciativa del govern Ingenio 2010, pretén fomentar la cooperació público-privada en R+D+i, i té com a objectiu generar nous coneixements que siguin d’utilitat per a la creació de nous productes, processos, serveis o per a la integració de tecnologies d’interès estratègic. Per aquest motiu, els projectes seleccionats pel CENIT estan orientats a fomentar una investigació planificada en àrees tecnològiques de futur amb una gran projecció internacional.

Actualment el Parc Científic de Barcelona ja participa en altres que compten amb el suport del programa CENIT: el Genius Pharma, que té com a objectiu descobrir nous fàrmacs aplicant tecnologies punteres de disseny de molècules; el projecte ONCNOSIS, un programa de recerca de marcadors de diagnòstic precoç per diversos tipus de càncer, i el projecte NANOFARM, que té com a objectiu crear plataformes nanotecnològiques en el camp dels sistemes d’alliberament de fàrmacs.