La Dra. Eliandre de Oliveira, cap de la Plataforma de Proteòmica del PCB (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 27.08.2018

La Dra. Eliandre de Oliveira, líder científica al B·Debate sobre proteòmica clínica

Del 7 al 8 de novembre els principals experts nacionals i internacionals en proteòmica es reuniran en CaixaForum Barcelona en una nova edició del B·Debate, una iniciativa de Biocat i Obra Social “la Caixa”, coorganitzada en aquesta ocasió amb el Parc Científic de Barcelona (PCB), la xarxa ProteoRed-ISCIII, l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), el Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i el Centre de Regulació Genòmica (CRG). Quatre científiques i científics de renom en aquest camp –entre els que hi ha la Dra. Eliandre de Oliveira, cap de la Plataforma de Proteòmica del PCB– lideraran la trobada.

Sota el lema “Clinical Proteomics: towards personalized medicine and health“, aquest B·Debate pretén reunir els líders mundials en proteòmica juntament amb els metges i investigadors locals, amb l’objectiu de presentar els nous desenvolupaments del camp a la comunitat biomèdica, potenciar l’ús de la proteòmica en la medicina personalitzada, i promoure el debat científic entre la comunitat acadèmica, els facultatius, la indústria biotecnològica i els ciutadans per fomentar l’aparició de noves col·laboracions i sinergies.

L’esdeveniment tindrà lloc durant dos dies consecutius amb sis seccions temàtiques diferents, i està especialment dissenyat per atreure investigadors biomèdics en qualsevol etapa de la seva carrera científica, personal clínic del sistema sanitari nacional, científics de la indústria farmacèutica, així com responsables polítics, periodistes científics i ciutadans compromesos.

L’impacte de la proteòmica en la medicina personalitzada del futur

La proteòmica proporciona informació funcional de l’activitat de les proteïnes, clau en la comprensió de la fisiologia cel·lular. Durant l’última dècada, el desenvolupament d’aquesta disciplina científica ha permès avançar en la caracterització dels principals mecanismes de senyalització intracel·lular, i definir les interaccions proteïna-proteïna que resulten essencials per a la regulació gènica i que determinen els fenotips observats en cèl·lules i teixits. A més a més, la consolidació de les tecnologies proteòmiques ha permès l’aparició de noves aplicacions en recerca biomèdica en les quals es poden analitzar centenars de mostres mitjançant espectrometria de masses.

Aquestes aplicacions permeten la identificació i quantificació de proteïnes en fluids biològics, biòpsies i models animals, així com l’anàlisi de les modificacions, les interaccions i la localització intracel·lular de les proteïnes, amb la finalitat de trobar marcadors de malaltia, entendre els mecanismes moleculars patològics, i proporcionar nous tractaments per als pacients.

► Més informació sobre l’enviament d’abstracts i inscripcions, al web de B·Debate [+info]