Sense categoria

La 24a Conferència Barcelona Biomed aplega més de 160 experts mundials en Alzheimer

By 9 juliol 2014novembre 16th, 2020No Comments
En blau nuclis de neurones i en verd plaques amiloides. (Autor: Alberto Serrano-Pozo, Massachusetts General Hospital)
 09.07.2014

El congrés 'Beta amiloide i Alzheimer: dels principis fonamentals a estratègies terapèutiques' acull, des d'avui i fins divendres, 24 conferenciants de tot el món amb una audiència de prop de 160 científics, que treballen en recerca bàsica, en pràctica clínica i en companyies farmacèutiques. Tenen en comú que els seus laboratoris centren l'activitat en la proteïna beta amiloide, el gran objectiu de bona part de la recerca mundial sobre l'Alzheimer. Les sessions es duen a terme a l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), seu des de 2006 de les Conferències Barcelona Biomed, un seminari internacional de ponències científiques que organitza anualment l'IRB Barcelona amb el suport de la Fundació BBVA.

L’Alzheimer és un desordre neurodegeneratiu progressiu que ens pren les capacitats que ens defineixen com a humans: la memòria, la parla, el control emocional i l’habilitat de raonar i prendre decisions lògiques. Avui, més de 44 milions de persones a tot el món pateixen Alzheimer. Segons dades de la Societat Espanyola de Neurologia, a Espanya són unes 600.000 persones (112.000 a Catalunya segons dades de la Generalitat), però repercuteix en la vida diària de 3,5 milions de persones a l’Estat (cuidadors i familiars).

L’Alzheimer és avui impossible de prevenir, es diagnostica habitualment en estats avançats i no existeix cap medicament que n’alenteixi la progressió. El seu origen i les seves causes són encara desconegudes. Segons un estudi presentat dijous passat per la Cleveland Clinic dels Estats Units, el 99,6% de les teràpies contra l’Alzheimer han fracassat, el que frena a bona part de la indústria a invertir en nous assajos. Malgrat això, els científics han fet avançaments capitals en els darrers anys sobre la malaltia, i lluny de tirar la tovallola, es mostren optimistes i asseguren que amb més recerca -i més intensiva- es podran desenvolupar estratègies terapèutiques racionals.

“Estem davant d’una epidèmia, d’una plaga com les que han assolat la humanitat al llarg de la història, i com totes les anteriors, podrem superar els seus efectes devastadors descobrint els agents responsables del seu origen i la seva progressió. La inversió en recerca bàsica i aplicada és l’únic camí per trobar les solucions i si s’inverteix com s’ha fet amb el càncer –que avui supera per 10 la inversió en Alzheimer-, els efectes sobre el desenvolupament de noves teràpies serà extraordinari”, diuen els científics Christopher Dobson, de la Universitat de Cambridge, i Natàlia Carulla, de l’IRB Barcelona, coorganitzadors de la Conferència Barcelona Biomed impulsada per l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) amb el suport de la Fundació BBVA.

Acompanyats per la neuròloga i investigadora, Teresa Gómez-Isla, de l’Hospital General de Massachusetts, els tres científics han explicat avui en roda de premsa l’amenaça que suposa l’Alzheimer i algunes de les línies més prometedores de recerca. L’objectiu compartit dels participants a les jornades de l’IRB Barcelona és que arribin als hospitals proves diagnòstiques fiables que permetin detectar precoçment l’Alzheimer i facilitar assajos terapèutics efectius de molècules que frenin i curin la malaltia.

Per a més informació [+]