D'esquerra a dreta, els investigadors Nicola Kielland, Fernando Albericio, Rodolfo Lavilla, Sara Preciado i Lorena Mendive (Foto UB).
 30.03.2016

Dissenyen un nou tipus de sonda fluorescent per facilitar el diagnòstic d’infeccions fúngiques

Un treball publicat a la revista Nature Communications podria obrir noves vies per diagnosticar infeccions causades pel fong patogen Aspergillus fumigatus, gràcies a una tecnologia que introdueix nous conceptes químics i biològics en l’ús de biomarcadors del grup BODIPY, un dels més emprats en biomedicina per dissenyar sondes i etiquetes fluorescents.

El treball (doi: 10.1038/ncomms10940) está liderat per Rodolfo Lavilla, professor de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona (UB) i actual investigador del grup de la UB ChemBio Lab, amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), i Marc Vendrell de la Universitat d’Edimburg, Escòcia. També són autors de l’article els científics Lorena Mendive Tapia i Sara Preciado, de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona); Nicola Kielland, de la Facultat de Farmàcia de la UB , i Fernando Albericio, de la Facultat de Química de la UB i actual investigador al ChemBio Lab, entre d’altres.

Les aspergil·losis —infeccions pulmonars per fongs del gènere Aspergillus— són patologies greus i de diagnòstic difícil i lent. Malgrat les millores en la diagnosi i l’ús de nous antifúngics, aquestes infeccions afecten amb freqüència pacients d’edat avançada i malalts hospitalitzats o immunodeprimits, i sovint són letals.

Alguns pèptids són molècules altament indicades com a biomarcadors per la seva afinitat amb una diana específica de l’Aspergillus fumigatus. Mitjançant la combinació d’aquests pèptids amb un fluoròfor (part fluorescent de la molècula), s’aconsegueix tenyir selectivament aquests microorganismes patògens.

En concret, el BODIPY és un fluoròfor molt útil per les seves propietats òptiques, i normalment s’associa amb biomolècules mitjançant enllaços polars a través de grups funcionals amina o àcid carboxílic. No obstant això, el mètode tradicional de lligar el BODIPY a biomolècules altera o destrueix el patró de reconeixement d’aquestes últimes, de manera que poden perdre afinitat per la seva diana.

La nova metodologia, en fase de sol·licitud de patent per la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), permet unir el marcador a la biomolècula sense modificar-ne el patró de polaritat ni el perfil fisicoquímic, i pot contribuir al disseny de futures tècniques de diagnòstic clínic basades en aquestes sondes fluorescents.

• Més informació al web de la UB [+]