25.03.2021

El Parc Científic de Barcelona lliura els premis del programa Batx2Lab

Aquest dijous, 25 de març, el Parc Científic de Barcelona ha lliurat els premis de la 17a edició del Batx2Lab, el programa de tutories de treballs de recerca per a estudiants de batxillerat. Enguany, l’acte s’ha dut a terme via streaming, davant la situació excepcional generada per la COVID 19, i hi han participat més de 70 estudiants i tutors dels centres docents i del PCB.

En aquesta edició, de les 101 sol·licituds rebudes per participar en el programa, es van seleccionar 40 alumnes. Els premis als millors treballs de recerca –un scape room i 2 visites guiades a edificis emblemàtics relacionats amb la ciència– ha estat per a:

-Marina Jiménez Bilbeny, de l’Institut Valerià Pujol i Bosch de Premià de Dalt, pel treball “La resistència bacteriana als antibiòtics”. Tutors del centre: Alfred Sánchez i Ester Rubio. Tutor de la Universitat de Barcelona: Narciso Campos.

-Adrià Lopez Machuca, de l’Institut Bellulla de Canovelles, pel treball “Obtenció d’un Organisme Modificat Genèticament utilitzant el mètode CRISPR/Cas9”. Tutor del centre: Raúl García. Tutora de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona): Mariana Muzzopappa.

-Laia Parareda de la Osa, de l’Institut Jaume Callís de Vic, pel treball “Autofàgia: el procés desconegut de la degradació cel·lular” Tutora del centre: Marisol Cabral. Tutor de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC): Javier Rubio.

L’acte ha comptat amb la participació de Maria Terrades, directora general del Parc Científic de Barcelona; Gijs Jochems, general manager de Promega Biotech Ibérica, i Josep M. Fernández, professor de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB) i col·laborador del Batx2Lab, acompanyats per l’alumnat i professorat d’aquesta edició.

Durant la trobada Gijs Jochems ha impartit una xerrada sobre les sortides professionals relacionades amb les carreres STEM, i Alberto Vivó –biotecnòleg, màster en Nanotecnologia i membre de Big Van Ciencia– ha amenitzat l’esdeveniment amb el monòleg científic “La taula periòdica” per divulgar la recerca d’una manera lúdica i molt atractiva.

Promoure les vocacions STEM

Davant l’escenari de grans desafiaments generats per la pandèmia COVID-19 –que ha posat de manifest el rol tan decisiu que desenvolupar la ciència i la tecnologia en la nostra societat– el Parc Científic de Barcelona ha reafirmat la seva aposta per promoure les vocacions STEM entre el jovent impulsant una nova edició del Batx2Lab amb propostes que aportin valor i li obrin els ulls a la ciència.

Batx2lab ofereix als estudiants de batxillerat la possibilitat de dur a terme la part pràctica del seu projecte de recerca en diferents laboratoris del PCB, tutelats per personal investigador. En aquest curs acadèmic 2020-2021 hi han participat l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), la Fundació DTI, la Universitat de Barcelona (UB), la Plataforma de Proteómica del PCB, i les empreses Whole Genix i Xenopat.

Al llarg d’aquests anys, han participat en el programa més de 700 estudiants (un 70% noies) i 300 membres del personal investigador ubicat al PCB (el 50% dones), un 51% amb doctorat i un 49% doctorands.

Batx2Lab s’emmarca dins de Recerca en Societat, la proposta del Parc Científic de Barcelona per afavorir el diàleg entre la ciutadania i el personal investigador i fomentar les vocacions STEM entre el jovent, i compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Ajuntament de Barcelona i, en aquesta edició, també de Promega Biotech Ibérica, a través del seu programa de Responsabilitat Social.

L’any 2016, Batx2Lab va ser reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona (CCP) i l’any 2018 va rebre el Premi Barcelona Innovació Educativa en la modalitat d’Educació Secundària, a la primera edició d’aquests guardons, creats per l’Ajuntament de Barcelona per distingir les iniciatives d’innovació i renovació pedagògica desinteressades que entitats i centres educatius porten a terme a la ciutat per promoure les oportunitats formatives i la inclusió social.