El Parc Científic de Barcelona participa a la 18a Setmana de la Ciència

By 11 novembre 2013novembre 16th, 2020No Comments
Foto: © Parc Científic de Barcelona.
 11.11.2013

El Parc Científic de Barcelona participa a la 18a Setmana de la Ciència

En el marc de la 18a Setmana de la Ciència –que enguany tindrà lloc del 15 al 24 de novembre– el Parc Científic de Barcelona (PCB) ha organitzat tres propostes diferents amb l'objectiu d'apropar la investigació a tots els ciutadans d'una manera participativa: els tallers «» a La Pedrera, adreçats al públic en general; les jornades «», destinades a estudiants de secundària; i dos ‘tallers-teatre', organitzats per als més joves en el marc del programa «». Totes les activitats compten amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d'Economia i Competitivitat; de l'Institut de Cultura de Barcelona de l'Ajuntament de Barcelona; i de la Fundació Catalunya – La Pedrera.

«Doctorat exprés!»

En aquestes jornades, que tindran lloc al Parc Científic de Barcelona el 19 i 21 de novembre a les 10.00 h i a les 15.00 h, es convidarà als alumnes d’instituts d’ensenyament secundari a reconstruir les diferents etapes per les quals ha de passar un investigador per desenvolupar el seu projecte de tesi doctoral. Enguany, i sota el títol ‘Com identifiquem les mutacions genètiques implicades en el càncer?’, el tema del treball de recerca se centrarà en l’anàlisi de les diferències de comportament entre cèl·lules tumorals malignes i benignes des del punt de vista de la seva activitat genètica. La finalitat és que tots els estudiants puguin fer, en poc més de dues hores, una mena de ‘doctorat exprés’ mitjançant un joc de pistes que els portarà a recórrer diversos laboratoris de l’IRB Barcelona, del Centre Nacional d’Anàlisi Genètica (CNAG) i dels Serveis Científics Comuns del PCB.

«Fes Recerca!»

Els dissabtes 16 i 23 de novembre, d’11.00 h a 13.00 h, investigadors de l’IRB Barcelona, l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC) i de la Universitat de Barcelona traslladaran els seus laboratoris a la Pedrera amb l’objectiu de fomentar la interacció amb els ciutadans i brindar-los l’oportunitat de participar en alguns dels seus experiments. En aquesta edició es desenvoluparan dos tallers: ‘Analitza l’ADN i investiga l’autor d’un crim!’, al llarg del qual els assistents podran extreure el seu propi ADN i examinar mostres de cinc sospitosos d’un crim per descobrir l’autor, i ‘Buscant una diana per al tractament de l’arteriosclerosi’, on els participants realitzaran una transformació bacteriana mitjançant enginyeria genètica.

«Investiga en Primària en biomedicina»

En aquesta activitat, destinada a la comunitat educativa de primària, els més petits coneixeran de primera mà, a través de l’experimentació directa del mètode científic, com es fa recerca a l’àmbit de la biomedicina i els instruments i tècniques que es fan servir habitualment als laboratoris. Les sessions tindran lloc el 15 i 22 de novembre al Parc Científic de Barcelona, de 10.00 h a 12.30 h, i constaran de dues parts: en la primera, es durà a terme un taller teatralitzat i dinamitzat per monitors i investigadors que estimularan als alumnes a fer experiments i els familiaritzaran amb conceptes elementals com ara les cèl·lules, l’ADN i els gens; en la segona, es farà una visita guiada i interactiva per diversos laboratoris del PCB per tal de completar les dinàmiques realitzades al llarg dels tallers i permetre que els joves coneguin la realitat del dia a dia d’un laboratori i facin preguntes als investigadors sobre tot allò que desperti la seva curiositat.