David Prous, Jordi Fàbrega i Josep Prous, cofundadors de Connecta Therapeutics, amb Sara Secall d'Inveready (Foto: Connecta Therapeutics).
David Prous, Jordi Fàbrega i Josep Prous, cofundadors de Connecta Therapeutics, amb Sara Secall d’Inveready (Foto: Connecta Therapeutics).
 05.10.2020

Connecta Therapeutics aixeca 1,7 M € per desenvolupar un nou tractament de la síndrome de X fràgil

Connecta Therapeutics ha tancat una ronda d’inversió d’1,7 milions d’euros liderada per Inveready. Aquesta injecció de capital li permetrà portar el seu primer fàrmac fins a l’etapa d’estudi clínic de Fase IIa en pacients amb síndrome de X fràgil (SXF), el tipus més comú de discapacitat intel·lectual hereditària. La biotecnològica, una spin-off del Prous Institute for Biomedical Research, es va fundar al Parc Científic de Barcelona el 2019 per desenvolupar noves teràpies que cobreixin necessitats mèdiques no resoltes del sistema nerviós central i, actualment, segueix vinculada al Parc com a entitat associada.

Inveready ha liderat primera  ronda d’inversió de Connecta Therapeutics, en la qual també han participat el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) –a través del programa Innvierte destinat a empreses tecnològiques i innovadores espanyoles–, Josep Prous i David Prous, socis fundadors de Prous Institute for Biomedical Research, i Jordi Fàbrega, exdirector de Desenvolupament de Negoci a Biocat.

L’SXF és la forma més comuna de discapacitat intel·lectual hereditària. Actualment, es diagnostica mitjançant proves sanguínies d’ADN, però no hi ha un tractament específic dirigit a la causa de la patologia, només tractaments que ajuden a pal·liar els símptomes. Els pacients amb SXF tenen afectada la neuroplasticitat, és a dir, la propietat del cervell per recuperar-se i reestructurar-se des del punt de vista molecular i cel·lular. La neuroplasticitat és clau per al desenvolupament i l’aprenentatge, i la seva afectació provoca una disminució en la capacitat intel·lectual d’aquests pacients (de lleu a retard mental sever) i els genera problemes socials i conductuals (dèficit d’atenció, hiperactivitat, autisme, etc.).

El fàrmac de Connecta Therapeutics ha demostrat en estudis preclínics ser un bon modulador de la neuroplasticitat, millora la capacitat cognitiva i restaura característiques d’autisme com ara els problemes d’interacció social.

“Estem molt satisfets amb la incorporació d’Inveready i el CDTI a la companyia no només com a socis inversors i estratègics, sinó per la seva experiència en l’impuls de projectes amb gran impacte en R+D. Volem portar aquest fàrmac first-in-class el més aviat possible a assajos clínics per comprovar l’eficàcia d’aquesta estratègia terapèutica per a l’SXF”, explica Jordi Fàbrega, CEO de Connecta Therapeutics. La companyia preveu iniciar els assajos de Fase I a finals de 2021 i els de Fase IIa, el 2023.

“El valor diferencial d’aquest fàrmac és que actua a través de la modulació de múltiples proteïnes implicades en les anomalies de l’estructura de les espines sinàptiques de les neurones corticals de l’SXF” destaca la Dra. Mara Dierssen, assessora en investigació de Connecta Therapeutics. D’aquesta manera, el fàrmac pot fer front als problemes que solen limitar la utilitat clínica de molts tractaments farmacològics, especialment en el sistema nerviós central. La Dra. Dierssen dirigeix el grup de Neurobiologia Cel·lular i de Sistemes del Centre de Regulació Genòmica (CRG), reconegut internacionalment pels seus descobriments pioners en discapacitat intel·lectual i síndrome de Down, i ha participat activament en el desenvolupament preclínic del fàrmac de Connecta Therapeutics.

Per a Inveready aquesta és la vuitena inversió del seu fons Biotech III. Sara Secall, Operating Partner & Life Sciences Investment Director d’Inveready, remarca que “de Connecta ens va agradar la solvència i audàcia de l’equip emprenedor, així com els resultats preclínics. El fàrmac va adreçat a una necessitat de mercat clara i a més té un perfil d’extensió a altres trastorns del neurodesenvolupament”.

La modulació de la neuroplasticitat també podria ser una estratègia efectiva en altres trastorns del sistema nerviós central ja que s’ha observat que afecta pacients que presenten una disminució de la capacitat intel·lectual i problemes de conducta. En aquest sentit, el fàrmac de Connecta Therapeutics podria ser efectiu en indicacions com la síndrome de Rett, la síndrome de Down o trastorns de l’espectre autista.

PCB