Imatge de grup de l'equip de tècnics i personal d'administració dels CCiTUB durant l’acte de commemoració del 30è aniversari (Foto: UB).
 18.05.2018

Centres Científics i Tecnològics de la UB: 30 anys de tecnologia al servei de la recerca i la innovació

Els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB) han complert els seus trenta primers anys d’activitat durant els quals han esdevingut un referent tant en l’àmbit nacional com en l’internacional per a la recerca, la innovació i la transferència. Actualment, els CCiTUB ocupen unes instal·lacions de més de 12.000 metres quadrats a quatre campus de la UB, distribuïdes en trenta-vuit unitats tecnològiques, sis de les quals estan ubicades al Parc Científic de Barcelona (PCB), entre les que hi ha el Laboratori de Ressonància Magnètica Nuclear (LRB), reconegut en el Mapa d’infraestructures científiques i tècniques singulars (ICTS).

Al llarg de la seva història, els CCiTUB han treballat per a més de 1.350 empreses, tant públiques com privades —amb prop de 20.000 usuaris— i de manera intrínseca, donen servei a tots els docents i investigadors de la Universitat de Barcelona.

“Els CCiTUB han estat testimoni de l’indubtable progrés de la recerca a casa nostra, i hi han contribuït d’una manera decisiva. Avui, trenta anys després, són part indivisible de l’ADN de la nostra institució, capdavantera en la recerca a Catalunya i a l’Estat”, va destacar el rector de la UB, Joan Elias, durant l’acte per commemorar aquesta fita, que va tenir lloc el 15 de maig al Paranimf de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut (Campus Clínic) amb l’assistència de nombrosos representants d’institucions i empreses.

En la seva intervenció, Josep M. Bricall, que va ser rector de la UB quan es van crear els Serveis Cientificotècnics (SCT) —llavor dels actuals CCiTUB—, va definir els centres com a “peça fonamental” de la recerca a la UB.

Per la seva banda, l’actual director dels CCiTUB, José Ramón Seoane, va fer èmfasi en el fet que la “la creació dels CCiTUB va ser una idea innovadora en el seu moment”, basada en la tecnologia “concentrada” al servei de la recerca i de l’empresa. També va remarcar que l’alta especialització i la qualitat estan avalades tant des del vessant “científic com normatiu”. En la seva intervenció va anunciar la creació de la Comissió d’Igualtat del CCiTUB per “vetllar per la igualtat i paritat”.

Expertesa i instal·lacions de referència

Els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB) tenen com a objectiu principal potenciar la cultura de la innovació mitjançant la transferència de coneixement i de tecnologia. Presten assessorament tecnològic especialitzat en l’àmbit públic empresarial mitjançant la participació en acords estratègics i projectes de R+D+I en les àrees químiques, de materials i de biociències.

Actualment, l’equip humà dels CCiTUB està format per cent seixanta tècnics i administratius, dels quals més de vuitanta són doctors, distribuïts en trenta-vuit unitats tècniques ubicades a quatre campus (Campus de la Diagonal, Campus Clínic, Campus de Ciències de Bellvitge i Campus de Mundet). En total, ocupen unes instal·lacions de més de 12.000 metres quadrats.

En aquests trenta anys, els CCiTUB han aconseguit una sòlida reputació pel que fa a l’alt grau d’expertesa dels seus tècnics, la qualitat de les prestacions que ofereixen i els temps de resposta, tal com indiquen les enquestes de satisfacció d’usuari que es fan periòdicament.

Tecnologia d’ultima generació al PCB

Les unitats tècniques dels CCiTUB disposen de tecnologies instrumentals d’última generació en contínua renovació, al servei de la comunitat científica i industrial. Estan integrades en xarxes europees i internacionals de suport a la recerca, com ara Eurobioimaging, i col·laboren intensament en cursos i seminaris reforçant l’aspecte formatiu de la Universitat de Barcelona. Així mateix, donen assessorament especialitzat en els camps de la química, la biociència i els materials i estan profundament implicades en la divulgació de la ciència per tal d’apropar les noves tecnologies a la societat i als futurs estudiants universitaris. L’evolució de la seva oferta tecnològica ha estat notable; ofereixen una cartera de serveis molt àmplia i treballen amb un gran nombre de clients provinents tant d’organitzacions privades com públiques.

Actualment, els CCITUB té ubicades al Parc Científic de Barcelona les Unitats de Citometria, Crio-Microscòpia, Genòmica, Polimorfisme i CalorimetriaUnitat de Tècniques Separatives (HPLC, MS, HRMS, EC i AEO) i el Laboratori de Ressonància Magnètica Nuclear (LRB), reconegut en el Mapa d’infraestructures científiques i tècniques singulars (ICTS). Recentment també han adquirit –amb una part de fons FEDER– una Unitat de Radiofreqüència, que possibilitarà la realització d’experiments molt avançats de ressonància magnètica nuclear, com ara fer diversos experiments de manera simultània en una mateixa mostra.