30.11.2022

El Parc Científic de Barcelona engega un taller sobre la biomecànica del càncer adreçat a alumnes de secundària

El programa Recerca en Societat del Parc Científic de Barcelona amplia la seva activitat de Difusió de la Ciència incorporant el nou taller “Investiga la biomecànica del càncer”, que s’adreça a alumnes de secundària de 14 a 18 anys.

“Investiga la biomecànica del càncer” permet que els alumnes vinguin al Parc Científic a fer l’experiment que mostra com s’investiguen les habilitats mecàniques de les cèl·lules canceroses per poder conèixer i determinar com d’agressiu és el procés del càncer o per avaluar possibles tractaments. També ajuda a quantificar i comprovar aspectes físics de les cèl·lules implicades en aquesta malaltia, com ara la capacitat elàstica de la seva membrana, per valorar la seva eficàcia a l’hora de fer metàstasi.

El nou taller compta amb la col·laboració de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) de la mà del seu personal investigador Manuel Gómez, investigador Postdoctoral al grup ‘Dinàmica interactiva de cèl·lules i teixits’, PhD en Engineering Sciences i Enginyer Aeronàutic i Anabel-Lise Le Roux, investigadora Postdoctoral al grup ‘Mecanobiologia cel·lular i molecular’ i PhD en Biofísica.

“Investiga la Biomecànica del càncer” forma part del cicle de tallers vivencials “Fes recerca”, on participen prop de 1.400 alumnes l’any d’arreu de Catalunya. Els diferents tallers d’aquest cicle es duen a terme amb personal investigador de diferents entitats de la Comunitat PCB, com ara l’IBEC, l’IRB Barcelona, el CNAG o la UB.

Amb aquest nou taller, el Parc amplia la seva oferta a les escoles a 8 temàtiques de recerca actual i ara poden triar entre fer una extracció d’ADN i electroforesi, una seqüenciació simulada d’un gen, una transformació bacteriana d’un gen perquè produeixi una proteïna i un cultiu bacterià, o sembrar cèl·lules amb un gen d’interès i indicadors, incubació i ús de luminòmetre per mesurar la seva eficàcia, entre d’altres.

El Parc Científic de Barcelona té com a objectiu seguir col·laborant en l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Des del programa Recerca en Societat es treballa dintre de l’objectiu 4 Educació de Qualitat per garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom duent a terme activitats de difusió de la ciència per fomentar vocacions científiques: activitats pròpies i col·laboracions dirigides a estudiants des de 5è de primària a Batxillerat i cicles formatius, incloent-hi 120 places gratuïtes reservades per escoles d’alta complexitat.

El programa compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Ajuntament de Barcelona. L’any 2016 va ser reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona, impulsat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB).