04.07.2016

Avizorex Pharma presenta la sol·licitud per iniciar l’assaig clínic del seu fàrmac contra la síndrome d’ull sec

La biotecnològica Avizorex Pharma –present al Parc Científic de Barcelona (PCB) i dedicada al desenvolupament biofarmacéutic en el camp de l'oftalmologia– acaba de presentar la sol·licitud per iniciar un assaig clínic de Fase I/ II del candidat a fàrmac AVX-012, un first-in-class per combatre la Síndrome d'Ull Sec (SOS) de grau lleu a moderat.

L’assaig, un estudi multicèntric a doble cec i controlat per placebo, ha estat dissenyat per confirmar la seguretat, la tolerància i l’eficàcia del nou fàrmac i la biotec espera poder iniciar-lo a finals d’aquest any a diferents llocs de l’Estat espanyol.

“L’AVX-012 té el potencial de millorar significativament els signes i símptomes de la síndrome d’ull sec, a causa de la seva acció selectiva sobre la temperatura i humitat que detecta les neurones a la còrnia, participant, per tant, en la regulació de la producció basal de llàgrimes amb la finalitat d’estabilitzar la pel·lícula lacrimal. La nova molècula també podria aportar alguns efectes analgèsics que redueixen el malestar ocular associat amb la síndrome de l’ull sec”, explica Patrick Tresserras, fundador i conseller delegat d’Avizorex Pharma.

La Síndrome d’Ull sec (SOS) és una malaltia multifactorial de les llàgrimes i superfície ocular que causa símptomes de malestar,  inestabilitat i osmolaritat de la pel·lícula lacrimal, alteracions visuals i inflamació de la superfície ocular amb el risc potencial de danyar-la. La prevalença reportada als EUA, Austràlia i Europa és d’un 5-15%; 25% a Canadà i 30-50% a Àsia, i és més comú en persones d’origen asiàtic i hispà, i en les dones, especialment postmenopàusiques (font: Gayton, 2009. EMA / 450332/2012, 2012).

“Actualment hi ha molt poques opcions terapèutiques eficaces per al maneig dels milions de persones afectades arreu del món. El seu tractament és principalment simptomàtic i, ara per ara, hi ha molt pocs fàrmacs autoritzats. Com a conseqüència, aquesta malaltia és una de les indicacions de major creixement en oftalmologia. Es preveu que el mercat de productes per combatre-la arribarà als 4.6 bilions de dòlars l’any 2024”, comenta Tresserras.

Avizorex Pharma, fundada en 2013 en Alicante i amb oficines al Parc Científic de Barcelona, centra la seva activitat en el desenvolupament de nous tractaments pel maneig de la Síndrome de l’Ull Sec (SOS), a partir del treball de recerca del neurocientífic Carlos Belmonte, catedràtic de Fisiologia de la Universitat Miguel Hernández (UMH) i fundador de l’Institut de Neurociències (IN) d’Alacant. Els resultats de la seva recerca –publicats a la prestigiosa revista Nature Medicine l’any 2010 (doi:10.1038/nm.2264)– van demostrar que l’estimulació farmacològica de la proteïna a què es dirigeix AVX-012 augmenta la secreció lacrimal fisiològica de forma natural i, per tant, redueix la sequedat ocular.

A finals de 2014, Avizorex va tancar una ronda de finançament per valor de 2,5 milions d’euros, liderada per Inveready Technology Investment Group, a través del seu fons especialitzat en biotecnologia Inveready Innvierte Biotech II, que va injectar 800.000 euros en la companyia. La biofarmacèutica destinarà els recursos obtinguts a l’avanç en el desenvolupament clínic del fàrmac.

• Notícia relacionada [+]