Instantània de l'acte d'inauguració de la planta pilot de producció de Qiagen al PCB (Foto: Roc Sindreu, Qiagen).
 23.11.2020

Qiagen duplica instal·lacions i capacitat en R+D al Parc Científic de Barcelona per combatre la COVID-19

El grup holandès Qiagen ha inaugurat avui les noves instal·lacions de la seva nova planta pilot de producció al Parc Científic de Barcelona (PCB). Amb la inversió realitzada la companyia espera doblar la seva capacitat de desenvolupament i fabricació de tests de diagnòstic per a COVID-19 a laboratoris i hospitals de tot el món.

Amb aquesta ampliació, el centre de Qiagen al PCB compta ja amb un total de 2.800 m2, entre espai de desenvolupament, control de qualitat, administració, producció, màrqueting i vendes, i amb un equip de més de 200 professionals entre operaris de planta farmacèutica, enginyers d’operacions i científics d’R+D.

A més, el holding holandès té prevista la construcció d’una tercera línia de producció i més espai per a R+D, amb inversions extres, que els permetrà continuar augmentant, entre d’altres, el desenvolupament i la producció de nous sistemes de detecció del SARS-CoV-2 i altres determinacions clíniques.

La inauguració de les noves instal·lacions ha tingut lloc aquest matí, en un acte presidit pel conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Ramon Tremosa i el Dr. Joan Elias, rector de la Universitat de Barcelona inauguració de les noves instal·lacions ha tingut lloc aquest matí, en un acte presidit pel conseller d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Ramon Tremosa i el Dr. Joan Elias, rector de la Universitat de Barcelona, que ha comptat amb la presència de Nik Baumann, director general de Qiagen Barcelona; Maria Terrades, directora general Parc Científic de Barcelona; Francesc Xavier Grau, secretari d’Universitats i Recerca; Joan Gómez, director general de Recerca, i Quim Ferrer, secretari d’Empresa i Competitivitat.

Segons Nik Baumann, director general de Qiagen Barcelona, “la companyia és el principal proveïdor mundial de solucions Sample to Insight en diagnòstic molecular i ara mateix proveeix solucions a més de 500.000 clients a tot el món en Diagnòstic Molecular i Ciències de la Vida. La nostra presencia global i mitjans de producció ens està ajudant enormement a incrementar els nostres volums de producció en reconeixement del sòlid potencial comercial i èxit de la nostra plataforma QIAstat-Dx. Actualment tenim dues línies de producció, una a Barcelona i una addicional a Hilden, Alemanya, però la nostra capacitat d’R+D i producció incrementarà substancialment amb una línia pilot addicional a Barcelona i una altra a Alemanya”.

Nik Baumann, director general de Qiagen Barcelona (Foto: Qiagen).

Per a Maria Terrades, directora general del Parc Científic de Barcelona, “la companyia Stat-Dx és una referència d’èxit de la biotecnologia catalana. L’empresa va començar a la Bioincubadora PCB-Santander, va anar creixent orgànicament gràcies a una aposta clara en la recerca aplicada i la bona gestió empresarial i, finalment, va ser comprada per una entitat estrangera que ha decidit apostar pel Parc i Catalunya com a lloc per  seguir fent créixer el projecte, ara sota la gestió del grup Qiagen”.

Tecnologia “made in Barcelona” per lluitar contra la Covid-19

La tecnologia de Qiagen, QIAstat-Dx, va ser desenvolupada inicialment per Stat-Dx (DiagCORE), una companyia incubada al Parc Científic de Barcelona, que va créixer en el mateix Parc i que va ser adquirida l’any 2018 pel grup holandès per uns 154 milions.

Qiagen va saber adaptar molt ràpidament la tecnologia –que inicialment no estava dirigida a la detecció del SARS-CoV-2­– involucrant professionals d’arreu del món, per crear un kit de diagnòstic PCR, ràpid i accessible, en resposta a la gran demanda mundial provocada per la COVID-19: el QIAstat-Dx Respiratory SARS-CoV-2 Panel. A mitjans del 2020 van obtenir la certificació CE i l’autorització FDA per entrar als Estats Units.

Es tracta d’un sistema de diagnòstic molecular PCR, que pot ser utilitzat per qualsevol professional sanitari, i permet diferenciar el SARS-CoV-2 d’altres 21 patògens respiratoris –bacterians i virals– en aproximadament una hora, evitant el fet d’enviar mostres fora del punt primari d’atenció al pacient i, per tant, accelerant considerablement el diagnòstic els tractaments, i les mesures d’aïllament.

Des del seu centre al Parc Científic de Barcelona, actualment Qiagen comercialitza la seva solució QIAstat-Dx a més de 70 països de la Unió Europea, Àsia, Amèrica Llatina i Amèrica del Nord.

PCB