El lliurament dels premis es va emetre en streaming des de l'Auditori Antoni Caparrós del PCB (Foto: Novartis).
 28.01.2021

Novartis, Big Van Ciencia i el Parc Científic de Barcelona anuncien els premiats de la 1a edició de “Reimagina la Ciència”

Nou Patufet (Barcelona), Escola Pia (Granollers), Sagrada Família (Gavà) i Col·legi Sant Gabriel (Viladecans) són els centres docents premiats a la primera edició de la iniciativa “Reimagina la Ciència” –una col·laboració entre Novartis, el Parc Científic de Barcelona i Big Van Ciencia–  en què van participar més de 300 alumnes. El programa, que fomenta l’interès científic entre estudiants de secundària i batxillerat, ha aconseguit introduir-se com a un contingut pedagògic en totes les institucions acadèmiques que enguany es van sumar al projecte.

Novartis, Big Van Ciencia i el Parc Científic de Barcelona (PCB) van anunciar ahir els 5 projectes premiats a la primera edició de “Reimagina la Ciència: assajos clínics, recerca i desenvolupament de medicaments“, un programa innovador adreçat als centres docents de tot Catalunya que posa de manifest la rellevància de la recerca clínica per a l’avanç de la medicina. El projecte pretén generar un impacte positiu als més joves, acostant-los el coneixement científic perquè ells mateixos puguin “reimaginar” la ciència.

D’acord a les recomanacions sanitàries i en el marc d’un esdeveniment virtual –emès en streaming des de l’Auditori Antoni Caparrós del Parc Científic de Barcelona– els 15 finalistes del programa es van donar cita per a descobrir els vídeos premiats en un acte que va combinar la seva projecció amb monòlegs en directe. La trobada es va clausurar amb el lliurament virtual de diplomes als projectes i centres guardonats:

• Centre Nou Patufet: Desenvolupament clínic per la comercialització d’un medicament.
• Escola Pia de Granollers: La Màgia de la Medicina.
• Escola Pia de Granollers: Assajant respostes clíniques.
• Col·legi Sagrada Família de Gavà: Assajos Clínics.
• Col·legi Sant Gabriel de Viladecans: La solució.

Amb l’objectiu d’acostar la ciència a les aules i despertar l’interès dels més joves de manera pionera i dinàmica, el programa “Reimagina la Ciència” ha aconseguit que estudiants de secundària i batxillerat se submergeixin en continguts tan rigorosos com els assajos clínics, la recerca i el desenvolupament de medicaments i demostressin el seu aprenentatge mitjançant un concurs a base de monòlegs humorístics, cançons, vídeos animats, sketchs teatralitzats o flaix-movies.

Metodologia i la selecció de candidatures

Per portar el coneixement als centres docents, el programa va oferir, en una primera fase, formació en assajos clínics a professors de secundària i batxillerat; un aprenentatge que afavoria, també, el coneixement d’eines elearning i arts escèniques perquè, posteriorment, poguessin implantar-lo a l’aula i els seus alumnes, al seu torn, creessin un vídeo a través d’una representació escènica per explicar els continguts apresos de la forma més creativa i disruptiva possible.

Després d’una preselecció de 15 finalistes dels 82 vídeos rebuts, en els quals van participar més de 300 alumnes, un jurat compost per professionals en recerca clínica de Novartis Farmacèutica i el PCB, membres del món de la comunicació i de les arts escèniques, van triar durant la gala final “Reimagina la Ciència” als cinc guardonats, premiant aspectes com el contingut dels vídeos rebuts, la claredat del missatge, l’exposició de l’alumnat i el carisma dels participants.

Javier Malpesa, responsable de Recerca Clínica de Novartis afirma: “La primera edició de “Reimagina la Ciència” ha demostrat una vegada més el talent i l’increïble potencial de les noves generacions i que apostar per ells, és apostar pel futur de la recerca al nostre país. “Reimagina la Ciència” connecta directament amb els nostres valors i amb el nostre propòsit de reimaginar la medicina i esperem poder continuar aportant valor a la societat amb projectes tan enriquidors i il·lusionants en tots els sentits, com aquest”.

Per la seva part, la directora del PCB, Maria Terrades, remarca: “la vocació del Parc Científic de Barcelona d’acostar la ciència a la societat veu plenament complerta part de la seva missió portant la ciència a les aules per despertar l’interès en ella dels més joves i que alguns emprenguin un camí que els acabarà conduint al laboratori a fer recerca”.

Davant la bona acceptació del “Reimagina la Ciència” per part dels centres participants, la iniciativa pretén tenir seguiment durant el  2021 per continuar acostant la ciència als més joves.

“Reimagina la Ciència” s’emmarca dintre del programa  Recerca en Societat del Parc Científic de Barcelona, que compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, y del Ajuntament de Barcelona. El programa organitza més de 100 activitats anuals. El 2016 va ser reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona (CCP), i el 2018, amb el Premi Barcelona Innovació Educativa de l’Ajuntament de Barcelona, que reconeix les iniciatives d’innovació pedagògica que es duen a terme en la ciutat per a promoure les oportunitats formatives i la inclusió social.

PCB