Jordi Xapelli, CEO de Cytes Biotechnologies (Foto: Cytes Biotechnologies)
 21.01.2021

Cytes Biotechnologies inicia un projecte per detectar la toxicitat dels fàrmacs a partir de models hepàtics humans bioimpresos en 3D

Cytes Biotechnologies, una spin-off de la Universitat de Barcelona amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), i la companyia francesa CTIBiotech inicien el projecte de desenvolupament de tecnologia Hepnalysis, amb l’objectiu de produir models hepàtics humans bioimpresos en 3D per fomentar la predictibilitat de la toxicitat dels fàrmacs, fet que comportaria un estalvi de fins a un 30% en els costos de desenvolupament de medicaments.

El dany hepàtic causat per medicaments és un problema mèdic, científic i de salut pública cada vegada més important. La lesió hepàtica induïda per fàrmacs idiosincràtics (també coneguda com a toxicitat hepàtica induïda per fàrmacs o DILI) és un problema crucial en l’hepatologia moderna, que sovint es diagnostica poc. Tot i això, és la causa més freqüent d’insuficiència hepàtica aguda (més del 50%), i la principal font d’ingressos hospitalaris relacionats amb medicaments; i per això, la raó primordial de la retirada de medicaments del mercat (al voltant del 30%). S’estima que l’hepatitis induïda per fàrmacs afecta entre 1 i 2 milions de pacients a l’any a tot el món. Tanmateix, més del 70% dels pacients que esperen un trasplantament de fetge no trobaran un donant compatible.

Com a conseqüència, experts clínics i empreses farmacèutiques estan buscant models que permetin avaluar de forma òptima i precoç la toxicitat dels fàrmacs en desenvolupament. No obstant això, l’elevat índex de fracàs dels fàrmacs en assaigs clínics s’atribueix principalment a problemes relacionats amb els seus perfils farmacocinètics, així com, els seus efectes adversos, també coneguts ADME-TOX (propietats d’absorció, distribució, metabolisme i excreció i la seva toxicitat inherent). En aquesta sentit, l’import total invertit en iniciatives d’R+D al sector farmacèutic/biotecnològic ha augmentat d’uns 118.000 milions d’euros el 2008 a 150.000 milions d’euros el 2018 sent un 98% dels fàrmacs candidats no comercialitzats.

El valor afegit del projecte Hepnalysis

L’objectiu del projecte Hepnalysis és produir bioassaigs hepàtics predictius, amb un elevat grau de personalització durant la fase preclínica, permetent una reducció considerable dels costos i temps de desenvolupament, així com del nombre d’animals necessaris per als assajos preclínics.

Aquesta tecnologia permetrà reduir el nombre de medicaments retirats del mercat i promoure un desenvolupament més segur d’aquests, estalviant, així, desenes de milions d’euros en costos gràcies a la detecció precoç d’hepatotoxicitat dels fàrmacs candidats.

Mitjançant la subscripció d’aquest acord Cytes Biotechnologies i CTIBiotech combinaran les seves fortaleses per avançar cap a la medicina del futur. Amb aquesta alliança –que s’ha dut a terme amb el suport del govern francès, BPIFrance, i el govern català a través d’ACCIÓ (Agència per a la Competitivitat de l’Empresa)– es vol posar en relleu la importància de la cooperació europea eficaç amb les principals empreses biotecnològiques.

“CTIBiotech està encantat de combinar la seva experiència en bioimpresió 3D de teixits humans amb el coneixement de Cytes en el desenvolupament de bioassaigs hepàtics promovent la pròxima generació d’eines d’avaluació en toxicologia hepàtica per a un millor i més segur desenvolupament de fàrmacs, amb una plataforma tecnològica de producció sinèrgica d’alt rendiment. Aquesta col·laboració europea fomentarà el desenvolupament de les dues empreses en benefici de la salut humana”, explica el professor Colin McGuckin, president i director científic de la companyia francesa.

Foto: Cytes Biotechnologies.

“Per a Cytes Biotechnologies és una gran oportunitat poder desenvolupar el projecte Hepnalysis i crear nous models de cèl·lules hepàtiques altament funcionals per contribuir a la investigació de nous fàrmacs. Esperem grans fites derivades de la combinació de l’experiència de Cytes Biotechnologies en aïllament de cèl·lules hepàtiques i el coneixement de CTIBiotech en tecnologia de bioimpressió 3D “, declara la doctora Natalia Sánchez, directora de R+D de Cytes.

Disseny i producció de models 3D-Bioimpresos de fetge humà per a un desenvolupament més segur de fàrmacs

Combinant l’excel·lència en R+D en les àrees de biologia cel·lular, hepatologia, enginyeria de teixits i bioimpressió 3D, les empreses CTIBiotech i Cytes Biotechnologies han desenvolupat els blocs que fomenten la tecnologia Hepnalysis per a la producció a gran escala de models hepàtics 3D personalitzats, rellevants, robustos, reproduïbles i predictius, en quantitats suficients per accelerar el desenvolupament de nous medicaments de manera més segura i adaptant els seus processos.

Cytes té una àmplia experiència en la producció de models i cultius cel·lulars i, específicament, en cèl·lules hepàtiques per ús en estudis ADME−Tox, emprant tecnologia d’advanguarda en aïllament, crioconservació i cultiu de cèl·lules primàries per oferir els millors productes i serveis als seus clients. Per aquest motiu, s’encarrega tant dels processos d’aïllament de cèl·lules hepàtiques humanes, com de la definició de medis de cultiu cel·lular.

D’altra banda, CTIBiotech és responsable de la bioimpressió 3D de cèl·lules hepàtiques i de la definició del procés de criopreservació, atesa la seva experiència en el desenvolupament de models predictius de teixits i cèl·lules humanes per ús biomèdic i farmacèutic, i d’un gran coneixement de la tecnologia de bioimpressió 3D.

PCB